Obecny wpływ zmian gospodarczych, technologicznych i społecznych na miejsce pracy oraz kulturę organizacyjną jest ogromny. W raporcie „Miejsce pracy na nowe czasy” postanowiliśmy zatem przyjrzeć się bliżej wyzwaniom pracodawców i oczekiwaniom pracowników oraz rozwiązaniom wdrażanym przez skandynawskich pracodawców w Polsce.

Przeprowadziliśmy szereg rozmów ze skandynawskimi pracodawcami, które pokazały nam, jak firmy skandynawskie widzą aktualne trendy i jak na nie reagują. Wśród głównych wątków, które poruszamy znalazły się praca zdalna, well-being w nowej odsłonie, poszukiwanie odpowiednich talentów, różnorodność, otwartość oraz zarządzanie oczekiwaniami pracowników ze szczególnym uwzględnieniem łączenia kilku pokoleń na rynku pracy.

Dodatkowo, SPCC wspólnie z firmą Antal przeprowadziło badanie „Jakiej kultury organizacyjnej oczekują pracownicy”, którego wyniki znajdują się w raporcie. Odpowiedzi 1050 specjalistów i menadżerów dają obraz tego, co poza wynagrodzeniem, stanowi ważną wartość dla kandydatów i pracowników.

Zapraszamy do zapoznania się z wynikami badania, które dla skandynawskich firm są kluczowe. To właśnie skandynawski styl kultury organizacyjnej, przejawiający się m.in. w płaskiej strukturze, innowacyjności, różnorodności i otwartości charakteryzuje w opinii respondentów przyjazne miejsce pracy, w którym pracownik może się realizować i rozwijać. A firmy skandynawskie, które w Polsce zatrudniają już około 175 tysięcy pracowników, są obok firm amerykańskich najbardziej atrakcyjną grupą pracodawców. Co więcej, wśród
osób, które miały okazję pracować w skandynawskich firmach, ponad 60% uznało tę grupę firm za najbardziej atrakcyjne miejsce pracy.

Dodatkowo, w przygotowanym przez nas raporcie mogą Państwo zapoznać się z przykładami dobrych praktyk i nieszablonowych inicjatyw wdrażanych przez firmy: IKEA, AstraZeneca, DSV, KMD i Zalaris, które pokazują jak w praktyce budować inspirujące i motywujące środowisko pracy.

Pierwszy raport SPCC, który porusza zagadnienia związane z rynkiem pracy, zapewnieniem kobietom równych szans na rynku pracy oraz prezentuje temat skandynawskiej kultury pracy i potencjał skandynawskich firm w Polsce jako pracodawców. W raporcie zebraliśmy także dobre praktyki HR wdrażane w skandynawskich firmach w Polsce.

Oddajemy w Państwa ręce kolejną ważną dla Izby oraz firm z nami stowarzyszonych publikację prezentującą skandynawskie miejsce pracy. Miejsce pracy rozumiane z jednej strony jako przestrzeń, w której pracujemy, a z drugiej jako kultura pracy charakterystyczna dla skandynawskich organizacji, pozostające w ścisłej relacji z rynkiem pracy i wyzwaniami przed jakimi stawiani są obecnie pracodawcy, a także tymi, które pojawią się przed nami w nieodległej przyszłości.

Kraje skandynawskie są źródłem interesujących rozwiązań dotyczących wielu aspektów rynku pracy, w tym aktywności zawodowej społeczeństwa, elastyczności zatrudnienia, rozwiązań instytucjonalnych związanych z aktywizowaniem różnych grup społecznych i zapewnieniu im równych szans na rynku pracy, przyciąganiem talentów i sprzyjaniu innowacyjności. Skutecznie funkcjonujące mechanizmy sprawiają, że poziom zadowolenia pracowników w tych krajach jest jednym z najwyższych na świecie.

Naszym celem było przedstawienie specyfiki skandynawskiej kultury pracy oraz wartości, którymi kierują się skandynawscy pracodawcy, wskazując wszystkie te elementy, które ją ukształtowały oraz sprawiają, że firmy wywodzące się z Północy są ważnym i cenionym pracodawcą na polskim rynku. Chcemy rozwijać polsko-skandynawską współpracę w tym zakresie łącząc doświadczenia, które sprzyjają tworzeniu wartości dodanej w firmach.

W publikacji zaprezentowane zostały przykłady wielu ciekawych rozwiązań wdrażanych przez skandynawskie firmy w obszarach HR i wsparcia pracowników oraz działania z zakresu employer brandingu.

Dziękujemy partnerom naszego projektu firmie VELUX Polska, Skanska, Kinnarps, JLL, CBRE za zaangażowanie i wsparcie. Dziękujemy również Patronom Honorowym za docenienie naszej inicjatywy i ważny głos w dyskusji.

Publikację otwierają wyniki badania SPCC i KPMG na temat postrzegania kwestii CSR, w szczególności związanych z rozwojem kapitału ludzkiego i społecznego, zarówno przez firmy skandynawskie obecne w Polsce, jak i firmy polskie. W raporcie zaprezentowano również blisko 20 przykładów dobrych praktyk z zakresu CSR, wdrażanych przez firmy skandynawskie z różnych branż, takie jak: Fortum, DNB, IKEA, Jotun, Atlas Copco, Autoliv, Ericsson, H&M, Jula Poland, Kemira, Oriflame, Poldanor, Ruukki, Stora Enso oraz Volvo Polska. Opublikowane praktyki dotyczą trzech obszarów działań: prawa człowieka, praktyki z zakresu pracy oraz zaangażowania społecznego i rozwój społeczności lokalnych.

Kontakt

Masz pytania? Napisz do nas!

Skontaktujemy się z Tobą najszybciej jak to możliwe.

Dane kontaktowe

Skandynawsko-Polska Izba Gospodarcza

ul. Marszałkowska 142, p. 6
00-061 Warszawa

+48 22 849 74 14
spcc@spcc.pl

Jak dojechać

Formularz kontaktowy