CRISIS MANAGEMENT ⇒ SDZLEGAL: The National Labor Inspectorate issued recommendations regarding the return to work
Information in Polish below:
Szanowni Państwo,
w dniu 6 maja 2020 r. Państwowa Inspekcja Pracy wydała zalecenia dotyczące bezpiecznego powrotu do pracy.
PIP zwraca w pierwszej kolejnoÅ›ci uwagÄ™ na konieczność weryfikacji oceny ryzyka w Å›rodowisku pracy oraz zapewnienia udziaÅ‚u pracowników w tym procesie. PIP w zaleceniach wskazuje, że negatywna sytuacja zwiÄ…zana z pandemiÄ… COVID-19 ujemnie oddziaÅ‚uje na kondycjÄ™ psychofizycznÄ… zaÅ‚ogi oraz wpÅ‚ywa na ich reakcje i zachowania podczas pracy. PIP zwraca uwagÄ™ na to, jak ważne jest uwzglÄ™dnienie w aktualizowanej ocenie ryzyka zawodowego wszystkich zagrożeÅ„ psychospoÅ‚ecznych ujawnionych w zwiÄ…zku z pandemiÄ….
Zgodnie z zaleceniami, po zaktualizowaniu oceny ryzyka zachorowania, należy wdrożyć konieczne Å›rodki, które mogÄ… powyższe zagrożenie zminimalizować.
Jako przykład odpowiednich działań PIP wskazuje wprowadzenie:
• Å›rodków technicznych (Å›rodki ochrony zbiorowej, np. obudowy pleksiglasowe, oddzielanie stanowisk pracy przegrodami); należy unikać elementów, które nie sÄ… zwarte lub majÄ… przestrzenie, takich jak roÅ›liny doniczkowe, lub które stwarzajÄ… dodatkowe ryzyko, np. potkniÄ™cia siÄ™ pracownika czy upadku przedmiotu. JeÅ›li nie można zastosować przegrody, należy zapewnić dodatkowÄ… przestrzeÅ„ miÄ™dzy pracownikami (odstÄ™p min. 1,5 m); konieczne jest dbanie o sprawnÄ… i wydajnÄ… wentylacjÄ™ pomieszczeÅ„ pracy,
• Å›rodków organizacyjnych (np. zmianowość na stanowiskach pracy, zwiÄ™kszenie czasu trwania i iloÅ›ci przerw w pracy, kierowanie tylko wykwalifikowanych pracowników do wykonania okreÅ›lonej pracy),
• Å›rodków ochrony osobistej (np. póÅ‚maski FFP2 i FFP3, N95 itp.),
• Å›rodków behawioralnych (np. obserwacje przestrzegania reguÅ‚ i wytycznych kierownictwa, nadzór nad pracownikami),
• dziaÅ‚aÅ„ przeciwepidemicznych (np. zapewnienie Å›rodków do dezynfekcji rÄ…k i elementów Å›rodowiska pracy – blatów, klamek, porÄ™czy, wyposażenia technicznego np. wspólne drukarki i kopiarki; zwiÄ™kszenie czÄ™stotliwoÅ›ci sprzÄ…tania pomieszczeÅ„ pracy, a przede wszystkim pomieszczeÅ„ higieniczno – sanitarnych; przypominanie o zasadach higieny – praktyczne informacje rozmieszczone w ogólnodostÄ™pnych miejscach zakÅ‚adu pracy, dostÄ™pne na stronach internetowych m.in. PaÅ„stwowej Inspekcji Sanitarnej).
PIP wskazuje również, że wznowienie pracy musi zostać poprzedzone poinformowaniem pracowników o wprowadzeniu powyższych zmian.
Dodatkowo, aby minimalizować zagrożenie zachorowaniem w miejscu pracy, PIP zaleca:
• w poczÄ…tkowym okresie przywracania funkcjonowania zakÅ‚adu pracy wykonywanie tylko kluczowych prac;
• tam, gdzie to możliwe, Å›wiadczenie usÅ‚ug zdalnie;
• redukcjÄ™ kontaktu fizycznego miÄ™dzy pracownikami (należy odizolować pracowników, którzy mogÄ… bezpiecznie wykonywać swoje zadania sami oraz tych, którzy nie potrzebujÄ… specjalistycznego sprzÄ™tu ani maszyn stacjonarnych);
• poproszenie najbardziej narażonych pracowników, aby pracowali z domu (osoby starsze i cierpiÄ…ce na choroby przewlekÅ‚e, w tym nadciÅ›nienie, problemy z pÅ‚ucami lub sercem, cukrzycÄ™, osoby w trakcie leczenia onkologicznego lub przyjmujÄ…ce inne leki immunosupresyjne, oraz kobiety w ciąży);
• organizowanie przerw na posiÅ‚ki tak, aby ograniczyć liczbÄ™ osób przebywajÄ…cych w tym samym czasie w stoÅ‚ówce, pokoju socjalnym, kuchni, Å‚azience i szatni. Korzystanie z pomieszczeÅ„ higieniczno–sanitarnych powinno być zorganizowane w sposób uwzglÄ™dniajÄ…cy harmonogramy czyszczenia i dezynfekcji;
• zwracanie uwagi pracownikom, aby pozostawiali swoje miejsca pracy w czystoÅ›ci - kosze na Å›mieci powinny mieć worki foliowe, aby mogÅ‚y być opróżniane bez kontaktu z zawartoÅ›ciÄ…;
• zamieszczenie przy wejÅ›ciach do zakÅ‚adów pracy i w innych widocznych miejscach plakatów informacyjnych zachÄ™cajÄ…cych do pozostawania w domu oraz informujÄ…cych o zasadach, które należy stosować podczas kasÅ‚ania i kichania oraz o zasadach higieny rÄ…k i wytyczne dotyczÄ…ce korzystania z maseczek i rÄ™kawiczek, jeÅ›li pracownicy muszÄ… je nosić.
PIP wskazuje również, że pracodawca musi wziąć pod uwagÄ™ możliwość przeprowadzenia dodatkowych szkoleÅ„ zwiÄ…zanych z przystosowaniem personelu do wprowadzonych ograniczeÅ„.
Cała treść zaleceń PIP znajduje się pod adresem:
https://www.pip.gov.pl/pl/wiadomosci/109995,bezpieczny-powrot-do-pracy-zalecenia-panstwowej-inspekcji-pracy.html#