Premiera raportu „Partnerstwo, wiedza, wzrost. Wpływ firm skandynawskich na polską gospodarkę”

Dziś ma premierę Raport „Partnerstwo, wiedza, rozwój. Wpływ firm skandynawskich na polską gospodarkę”.
To publikacja szczególna, ponieważ bezpośrednim impulsem do jej stworzenia jest obchodzone w tym roku dwudziestolecie działań Skandynawsko-Polskiej Izby Gospodarczej (SPCC) na rzecz wzmacniania relacji gospodarczych krajów nordyckich i Polski. Publikacja ta podsumowuje wpływ skandynawskich firm na polską gospodarkę analizując inwestycje zrealizowane w ostatnich dwóch dekadach oraz skalę i charakter wymiany handlowej.

Raport powstał we współpracy ze SpotData, cetrum wiedzy i analiz ekonomicznych. Dodatkową częścią projektu są trzy raporty komplementarne analizujące inwestycje duńskie, norweskie i szwedzkie.

Wartość skandynawskich inwestycji sięga już 15 miliardów euro

Zdecydowana większość firm skandynawskich traktuje związki z Polską długookresowo. Państwa skandynawskie jako grupa są jednym z liderów inwestycji w Polsce i jednym z najważniejszych partnerów handlowych Polski. Łączna wartość ich inwestycji w Polsce wynosi 15 miliardów euro i ustępuje pod tym względem jedynie Francji i Niemcom, a wyprzedza inne gospodarki z grupy G7. Badanie ankietowe przeprowadzone przez SPCC potwierdza , że 68 proc. firm zadeklarowało zwiększenie nakładów na inwestycje w nadchodzących pięciu latach.

- Cechą zdecydowanie wyróżniającą skandynawskich inwestorów jest wysoki poziom reinwestycji. Stopa reinwestycji zysków w ich przypadku wynosi 70% i jest o 10 punktów procentowych wyższa niż średnia dla wszystkich inwestorów zagranicznych. W przypadku inwestorów ze Szwecji stopa reinwestycji wynosi aż 90% - zauważa Artur Swirtun, prezes Skandynawsko-Polskiej Izby Gospodarczej.

Kilkukrotny wzrost wymiany handlowej

Państwa skandynawskie jako grupa są nie tylko jednym z liderów inwestycji w Polsce, ale również jednym z najważniejszych partnerów handlowych Polski. Na przestrzeni ostatnich dwudziestu lat w relacjach gospodarczych między Polską a Skandynawią zaszła ogromna zmiana. Od momentu wejścia Polski do Unii Europejskiej eksport z Polski do Skandynawii wzrósł sześć razy, a import odnotował siedmiokrotny wzrost.
W 2023 roku wymiana handlowa, towarami i usługami łącznie, między Polską a krajami skandynawskimi wyniosła 56,4 mld euro. Kraje skandynawskie jako grupa znalazły się na drugim miejscu za Niemcami (206 mld euro). Nastąpiła więc znaczna zmiana ilościowa, ale co jeszcze ważniejsze - także zmiana charakteru wymiany handlowej. Jeszcze na początku lat 2000. wśród najważniejszych towarów eksportowanych z Polski do krajów skandynawskich były głównie surowce, dziś eksport do krajów skandynawskich jest dużo bardziej zaawansowany pod względem technologicznym.

- Polska to kraj rozwinięty technologicznie i biznesowo. Sukces IKEA w Polsce w ostatnich latach w zakresie transformacji omnikanałowej był możliwy m.in. dlatego, że wokół istnieje bardzo dobrze rozwinięta infrastruktura. Funkcjonuje tu rozbudowana sieć logistyczna dla e-commerce, a także wiele firm lokalnych, które działają w tej branży. Mają one szerokie kompetencje w obszarze online i gotowość do inwestowania w technologię. Ale równie ważna jest gotowość i chęć konsumentów do korzystania z wielu różnych ścieżek zakupowych, wykorzystujących nowe technologie. To daje Polsce przewagę w porównaniu z innymi rynkami. – podkreśla Marina Dubakina, prezeska i dyrektorka generalna ds. zrównoważonego rozwoju IKEA Retail w Polsce

Potwierdza to Thomas Knudsen, dyrektor zarządzający Pandora Jewelry CEE:

- Polscy konsumenci są wyjątkowo biegli w obszarze technologii. Swobodnie poruszają się w świecie mediów społecznościowych i szybko przyswajają nowe trendy, dzięki czemu są dużo bardziej otwarci na strategie stosowane przez marki niż konsumenci z krajów takich jak Niemcy, Wielka Brytania czy Francja. Spółki działające w Polsce postrzegają takie przygotowanie techniczne i otwartość na nowości jako ważne zalety rynku. My wnosimy z kolei ugruntowaną tradycję rzemieślniczą w połączeniu z nowoczesną technologią i innowacyjnymi rozwiązaniami, które na rynku polskim spotykają się z ciepły przyjęciem.

75 miliardów złotych polskiego PKB

W rozwój łańcuchów dostaw wokół firm skandynawskich i eksportu do Skandynawii zaangażowana jest coraz większa część lokalnej polskiej gospodarki.

Firmy ze Skandynawii bezpośrednio generują ok. 1,3 proc. polskiego PKB. Ale ich wpływ na gospodarkę jest dużo większy. W rozwój łańcuchów dostaw wokół firm skandynawskich i eksportu do Skandynawii zaangażowana jest coraz więcej firm lokalnych. Łączna wartość wytworzona w Polsce na rzecz odbiorców w Skandynawii, przez bezpośrednich eksporterów lub ich dostawców i poddostawców, wynosi ok. 75 miliardów złotych, czyli 2,5 proc. polskiego PKB.

Wymiana wiedzy i innowacje

Mówiąc o wpływie skandynawski inwestorów na gospodarkę, mamy na myśli nie tylko wartości pieniężne. Ważnym aspektem te współpracy jest wymiana wiedzy i know-how, która przyczynia się do zwiększenia produktywności w całym otoczeniu biznesowym.
Firmy skandynawskie przywiązują dużą wagę do prowadzenia biznesu zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, co stanowi dodatkową wartość. Skandynawski biznes wykorzystując swoje doświadczenie z macierzystych rynków, działa aktywnie na rzecz zielonej transformacji polskiej gospodarki, również współpracując z lokalnymi partnerami, czego przykładem są m.in. inwestycje offshore na Bałtyku.

- Wymiana wiedzy i korzyści są obustronne – zarówno w wymiarze ekonomicznym, jak i społecznym. Dziś inwestorów z Europy Północnej przyciąga do Polski nie tylko dynamika rynku i świetne zaplecze logistyczne, ale także wysokie kompetencje pracowników. Dziś współpraca polsko-skandynawska oparta jest na partnerstwie i synergii. – podkreśla Agnieszka Zielińska, dyrektor zarządzająca Skandynawsko-Polskiej Izby Gospodarczej.

Doskonałym przykładem jest tu Medicover, szwedzka firma, która powstałą w Polsce.
- Medicover to idealne połączenie szwedzkiego kapitału i polskiego ducha przedsiębiorczości. Zaczęliśmy tutaj biznes prawie 30 lat temu i od tego czasu rozszerzyliśmy naszą działalność na różne segmenty usług zdrowotnych i well-beingu, stanowiąc wzór dla innych firm w branży. Polska wyróżnia się na tle innych krajów, takich jak Szwecja, swoim dążeniem do zmian. Ludzie tutaj mają niesamowitą energię i zaangażowanie w budowanie lepszej przyszłości. To dążenie jest znaczącym czynnikiem naszego sukcesu i zapewnia przewagę konkurencyjną nad rynkami w innych krajach. -  Fredrik Rågmark, CEO Medicover.

Rynek pracy – 350 tys. pracowników zaangażowanych w łańcuch dostaw do Skandynawii

Innym ważnym obszarem wpływu jest rynek pracy. Skandynawscy pracodawcy zatrudniają w Polsce ponad 200 tys. osób – dla porównania, jest to więcej niż pracuje w całym sektorze górniczym i wydobywczym w Polsce (ok. 180 tys. osób). Jednak w cały łańcuch dostaw na rzecz eksportu do Skandynawii zaangażowanych jest ok. 350 tys. pracowników. Skandynawowie są czwartym, największym pracodawcą wśród zagranicznych inwestorów w Polsce. Pracodawcy z Europy Północnej są cenieni przez pracowników, ale pracodawcy również wystawiają wysokie noty polskim pracownikom. Wysoka wydajność, zaangażowanie i dobre wykształcenie są jednymi z kluczowych czynników zachęcających do dalszego rozwoju przedsiębiorstw w Polsce. Firmy skandynawskie coraz częściej widzą w Polsce rynek, na którym środki warto lokować w badania i rozwój.

- Jeszcze do niedawna polski rynek wyróżniał stosunek wysokiej jakości do niskiej ceny pracy. Jednak w ostatnich latach koszty pracy zdecydowanie wzrosły. Dlatego dzisiaj największego znaczenia nabiera jakość pracy i sumienne podejście do obowiązków polskich kadr. Czasami koledzy z innych części świata zwracają mi uwagę, że w Polsce, ale także szerzej – w całej Europie Środkowo-Wschodniej, pracownicy są niezwykle wytrwali i kreatywni w poszukiwaniu skutecznych rozwiązań. Nie zawsze spotyka się tak nieszablonowe podejście w bardziej dojrzałych gospodarkach, gdzie działania przebiegają zgodnie z określonymi procesami nie pozostawiając wiele przestrzeni na poszukiwania. Ta kreatywność, połączona ze świetnym poziomem wykształcenia, zapewnia bardzo dobre środowisko dla rozwijania biznesu. – mówi Wiktor Janicki, prezes zarządu AstraZeneca Pharma Poland.

Obszar usług dla biznesu w Polsce rozwija się dynamicznie od połowy lat 90-tych, firmy skandynawskie sektora BPO mają w tym znaczący udział - w Polsce zatrudniają już 40 tysięcy osób.  Istnieją tu specjalizacje, w których polscy pracownicy zdecydowanie wiodą prym. Jak zauważa Paweł Jemioł, dyrektor pionu operacji w Grupie Nordea, jednym z kluczowych obszarów, który w ostatnich latach znacząco się rozwinął, jest przeciwdziałanie przestępczości finansowej. Polska stała się europejskim centrum kompetencyjnym w tym zakresie, przyciągając uwagę różnych instytucji finansowych. Przykładowo bank Nordea zatrudnia w Polsce zespoły odpowiedzialne za AML (Anti-Money Laundering), sankcje, przeciwdziałanie finansowaniu terroryzmowi liczące ponad  tysiąc specjalistów.

- Mamy nadzieję, że niniejsze opracowanie przybliży skalę działalności oraz zasięg relacji gospodarczych
Polski i Skandynawii i będzie stanowiło impuls do dalszego odkrywania potencjału tej współpracy – podsumowuje Agnieszka Zielińska.

Zapraszamy do zapoznania się z całością raportu SPCC
 Partnerstwo, wiedza, rozwój. Wpływ firm skandynawskich na polską gospodarka

Oraz raportów komplementarnych:

Duńskie firmy w Polsce. Nowoczesne technologie i partner w dekarbonizacji
Norweskie firmy w Polsce. Zrównoważony biznes na rzecz zielonej przyszłości i niezawodne dostawy energii
Szwedzkie firmy w Polsce. 100 lat inwestycji w ludzi i wiedzę

Wszystkie raporty można pobrać TUTAJ

Projekt i wykonanie i2D