Aktualności
Kancelaria Staniek&Partners Spółka Komandytowo-Akcyjna: PILLAR II – jak nowe przepisy wpłyną na Twój Biznes?
26-11-2024Pillar II, również okreÅ›lany jako Filar II, stanowi globalny podatek wyrównawczy, który zostaÅ‚ wprowadzony na mocy Dyrektywy GloBE, bÄ™dÄ…cej częściÄ… inicjatywy BEPS 2.0. Jego celem jest zapewnienie sprawiedliwego obciążenia podatkowego dla najwiÄ™kszych korporacji miÄ™dzynarodowych. Nowe przepisy zacznÄ… obowiÄ…zywać od 1 stycznia 2025 roku.
W Polsce, wykorzystywanie ulg podatkowych może skutkować obniżeniem efektywnej stawki podatkowej poniżej progów miÄ™dzynarodowych, co może skutkować koniecznoÅ›ciÄ… uiszczenia dodatkowej dopÅ‚aty na mocy tego globalnego podatku.
Regulacja ta dotyczyć bÄ™dzie grup kapitaÅ‚owych, które w przynajmniej dwóch z ostatnich czterech lat podatkowych osiÄ…gnęły skonsolidowane przychody na poziomie co najmniej 750 mln euro. Oznacza to, że firmy zobowiÄ…zane do sporzÄ…dzania raportów CbC (Country-by-Country Reporting) prawdopodobnie znajdÄ… siÄ™ w zakresie dziaÅ‚ania Pillar II.
Kierunki zmian – implementacja przepisów (nowy projekt)
W dniu 7 listopada 2024 Parlament przyjÄ…Å‚ ustawÄ™ o opodatkowaniu wyrównawczym dla jednostek należących do grup miÄ™dzynarodowych oraz krajowych. Projekt ten ma na celu wdrożenie Dyrektywy Rady (UE) 2022/2523, która wprowadza globalny podatek minimalny, szerzej znany jako Pillar 2. Należy jednak zauważyć, że nowe przepisy nie bÄ™dÄ… miaÅ‚y zastosowania do wszystkich podmiotów. Dlatego analiza potencjalnego wpÅ‚ywu tego podatku na dziaÅ‚alność firm w Polsce powinna być przeprowadzona z pomocÄ… doÅ›wiadczonych doradców podatkowych.
Podmioty wchodzÄ…ce w skÅ‚ad grup kapitaÅ‚owych, których skonsolidowane przychody globalne przekraczajÄ… 750 mln EUR rocznie, zostanÄ… objÄ™te nowym opodatkowaniem.
W ramach polskiego projektu ustawy, implementujÄ…cego Pillar 2, przewidziano trzy typy podatku wyrównawczego:
- globalny podatek wyrównawczy (income inclusion rule – IIR) - podatek, który obejmuje jurysdykcje inne niż Polska, wynikajÄ…cy z zastosowania kwalifikowanej zasady wÅ‚Ä…czania dochodów do opodatkowania.
- krajowy podatek wyrównawczy (qualified domestic minimum top-up tax – QDMTT) - Podatek wyrównawczy, pÅ‚acony w Polsce za polskÄ… jurysdykcjÄ™, stanowi kluczowy element systemu opodatkowania wyrównawczego z perspektywy polskiej
- podatek od niedostatecznie opodatkowanych zysków (under-taxed profit rule – UTPR) – DziaÅ‚ać bÄ™dzie jako „mechanizm rezerwowy” w sytuacjach, gdy zasada IIR okaże siÄ™ niewystarczajÄ…ca do pokrycia opodatkowaniem wszystkich nisko opodatkowanych jurysdykcji, w których funkcjonujÄ… podmioty zlokalizowane nie niżej w strukturze grupowej niż polska spóÅ‚ka.
Retrospektywne stosowanie nowych regulacji za 2024 rok
Zgodnie z planem, nowe polskie przepisy dotyczÄ…ce globalnego podatku minimalnego majÄ… wejść w życie 1 stycznia 2025 roku. Przewiduje siÄ™ jednak możliwość dobrowolnego zastosowania tych przepisów już od roku podatkowego, który zaczyna siÄ™ po 31 grudnia 2023 roku, na podstawie oÅ›wiadczenia w formie aktu notarialnego. Ministerstwo Finansów zapowiada, że regulacje Pillar 2 w Polsce oraz towarzyszÄ…ce im akty prawne bÄ™dÄ… nadal podlegać dynamicznym zmianom. Podatnicy powinni wiÄ™c oczekiwać kolejnych modyfikacji.
Pillar 2 – przeÅ‚omowe liczby, które wpÅ‚ynÄ… na minimum 7 000 podmiotów w Polsce
W ramach globalnej inicjatywy OECD, zatwierdzonej przez KomisjÄ™ EuropejskÄ…, Pillar 2 wprowadza zaawansowany system raportowania, którego schema obejmuje aż 480 kluczowych punktów danych, pozwalajÄ…cych na szczegóÅ‚owÄ… analizÄ™ dziaÅ‚alnoÅ›ci miÄ™dzynarodowych grup korporacyjnych. Ma to na celu zwiÄ™kszenie transparentnoÅ›ci podatkowej na skalÄ™ Å›wiatowÄ… i zostanie wdrożona także w Polsce, gdzie blisko 7 000 podmiotów gospodarczych znajdzie siÄ™ pod jego wpÅ‚ywem.
Szacuje siÄ™, że wprowadzenie nowego obowiÄ…zku przyniesie polskiemu budżetowi znaczÄ…ce wpÅ‚ywy, które mogÄ… osiÄ…gnąć 10 miliardów zÅ‚otych w ciÄ…gu najbliższych dziesiÄ™ciu lat. To Å›wiadczy o ogromnym potencjale fiskalnym i ekonomicznym, który Pillar 2 wnosi do systemu podatkowego.
Dodatkowo, adaptacja do wymogów Pillar 2 wiąże siÄ™ z koniecznoÅ›ciÄ… poszerzenia kadry administracji skarbowej o prawie sto nowych specjalistów. Te nowo utworzone stanowiska bÄ™dÄ… kluczowe w efektywnym zarzÄ…dzaniu i egzekwowaniu zasad tego globalnego podatku co może przerodzić siÄ™ na wzmożone kontrole i weryfikacje w tym obszarze.
Co wiÄ™cej, podatnicy i przedsiÄ™biorstwa majÄ… niewiele czasu na przygotowanie siÄ™ do peÅ‚nego wdrożenia nowych przepisów, z możliwoÅ›ciÄ… skorzystania z licznych uproszczeÅ„ i wyÅ‚Ä…czeÅ„, które sÄ… przewidziane. To otwiera przestrzeÅ„ na strategie adaptacyjne, które mogÄ… zminimalizować ewentualne obciążenia podatkowe i maksymalizować korzyÅ›ci wynikajÄ…ce z nowego obowiÄ…zku.
Pillar 2 to nie tylko obowiÄ…zek, ale również szansa dla firm na optymalizacjÄ™ podatkowÄ… i lepsze dostosowanie siÄ™ do globalnych standardów odpowiedzialnoÅ›ci podatkowej. Zapowiedzi dalszych zmian i dostosowaÅ„ w prawodawstwie tylko podkreÅ›lajÄ…, że jest to proces dynamiczny, wymagajÄ…cy bieżącej uwagi i gotowoÅ›ci do implementacji.
Nowe obowiÄ…zki i potencjalne skutki dla polskich podmiotów
- Informacja o opodatkowaniu wyrównawczym bÄ™dzie musiaÅ‚a zostać zÅ‚ożona do wÅ‚aÅ›ciwego naczelnika urzÄ™du skarbowego za rok podatkowy, z terminem skÅ‚adania do koÅ„ca piÄ™tnastego miesiÄ…ca po jego zakoÅ„czeniu. WyjÄ…tkowo, za pierwszy rok podatkowy, termin ten zostaÅ‚ wydÅ‚użony do 18 miesiÄ™cy.
- Zeznanie o wysokoÅ›ci należnego podatku wyrównawczego bÄ™dzie musiaÅ‚o zostać zÅ‚ożone przez podatników dotkniÄ™tych globalnym, krajowym podatkiem wyrównawczym oraz podatkiem od niedostatecznie opodatkowanych zysków, z terminem skÅ‚adania do koÅ„ca osiemnastego miesiÄ…ca po zakoÅ„czeniu roku podatkowego. Dla pierwszego roku podatkowego termin ten zostaÅ‚ wydÅ‚użony do 21 miesiÄ™cy.
- WpÅ‚ata podatku wynikajÄ…cego z zeznania powinna nastÄ…pić nie później niż w terminie zÅ‚ożenia zeznania.
Wprowadzenie Pillar II wpÅ‚ynie na dziaÅ‚alność dużych korporacji miÄ™dzynarodowych operujÄ…cych w Polsce, wymuszajÄ…c dostosowanie ich struktur podatkowych i strategii finansowych. Kluczowe konsekwencje obejmujÄ… zwiÄ™kszenie obciążeÅ„ podatkowych dla firm, które wczeÅ›niej korzystaÅ‚y z niższych stawek podatkowych za granicÄ…, zmiany w strukturach korporacyjnych dla optymalizacji podatkowej oraz wzrost kosztów administracyjnych zwiÄ…zanych z nowymi obowiÄ…zkami raportowania.
Sankcje na gruncie KKS
Nieprzestrzeganie przepisów dotyczÄ…cych skÅ‚adania informacji o opodatkowaniu wyrównawczym może skutkować surowymi konsekwencjami okreÅ›lonymi w Kodeksie Karnym Skarbowym. Oto przewidziane kary:
- Za niezÅ‚ożenie informacji, niekorzystanie z komunikacji elektronicznej, lub niespeÅ‚nienie wymogów co do formy dokumentu elektronicznego grozi kara grzywny do 720 stawek dziennych.
- Podanie nieprawdy lub zatajenie prawdy w dokumentach podlega karze grzywny do 480 stawek dziennych.
- Za opóźnienia w skÅ‚adaniu wymaganych informacji można zostać ukaranym grzywnÄ… do 180 stawek dziennych.
W przypadkach mniej poważnych, sprawca ww. czynów zabronionych może zostać ukarany grzywnÄ… za wykroczenie skarbowe, co stanowi Å‚agodniejszÄ… formÄ™ sankcji.
Ostatnim krokiem w procesie legislacyjnym jest podpis prezydenta. Nowe przepisy mają zacząć obowiązywać już od stycznia 2025 r. Warto zatem już dziś przeanalizować wpływ projektowanych regulacji na działalność biznesową oraz rozpocząć przygotowania do nadchodzących kalkulacji i raportowania. W razie dalszych pytań zachęcamy do kontaktu.
Kancelaria Staniek&Partners Spółka Komandytowo-Akcyjna - więcej aktualności i informacji