Ericsson: 10 najgorętszych trendów konsumenckich w 2030 roku – przyszłość napędzana sztuczną inteligencją

21-06-2024

WedÅ‚ug badanych, czterech na piÄ™ciu konsumentów w roku 2030 bÄ™dzie wykorzystywać sztucznÄ… inteligencjÄ™ do podejmowania decyzji majÄ…cych wpÅ‚yw na ich życie. Konsumenci tzw. early adopters uważajÄ…, że najbardziej skutecznemi innowatorami przyszÅ‚oÅ›ci mogÄ… okazać siÄ™ osoby, które zignorujÄ… porady sztucznej inteligencji.

Najnowszy raport Ericsson ConsumerLab zatytuÅ‚owany "10 gorÄ…cych trendów konsumenckich 2030 - przyszÅ‚ość napÄ™dzana sztucznÄ… inteligencjÄ…” uwzglÄ™dnia odpowiedzi od 6500 użytkowników early adopters w wieku 15-69 lat, z 13 najwiÄ™kszych miast na caÅ‚ym Å›wiecie, na temat sztucznej inteligencji w roku 2030.
 
Respondenci uważajÄ…, że okoÅ‚o 80 procent konsumentów może wykorzystywać symulacje sztucznej inteligencji w 2030 roku do podejmowania decyzji zmieniajÄ…cych ich życie, takich jak zakup domów lub akcji oraz do wprowadzania zmian w stylu życia w oparciu o symulacje zdrowotne.
Ankietowani dostrzegajÄ… również, że sztuczna inteligencja odegra ważnÄ… rolÄ™ w poszerzaniu umiejÄ™tnoÅ›ci dzieci. WierzÄ… również, że sztuczna inteligencja odegra znaczÄ…cÄ… rolÄ™ w zapewnieniu dobrego zatrudnienia.
Konsumeci early adopters – tradycyjnie najbardziej pasjonujÄ…cy siÄ™ wykorzystaniem nowych technologii – zostali poproszeni o ocenÄ™ 120 pomysÅ‚ów na usÅ‚ugi cyfrowe w 15 obszarach, od mody i rozrywki po życie zawodowe i symulacje wÅ‚asnych zachowaÅ„.
 
Wyniki wykazujÄ… podziaÅ‚ wÅ›ród konsumentów early adopters na tych, którzy odczuwajÄ… radość, nadziejÄ™ i podekscytowanie sztucznÄ… inteligencjÄ…, nazwanych w raporcie nadziejami na sztucznÄ… inteligencjÄ™, oraz tych, którzy odczuwajÄ… strach i niepokój, nazwanych sztucznÄ… inteligencjÄ… lÄ™kliwÄ….
 
Badania pokazujÄ…, że ponad 60 procent nawet najbardziej zagorzaÅ‚ych fanów sztucznej inteligencji uważa, że nie bÄ™dÄ… mieli peÅ‚nej kontroli nad tym, jak wpÅ‚ynie ona na ich życie w 2030 roku.
 
Liczba ta wzrasta do ponad 70 procent w przypadku obecnych konsumentów early adopters, którzy sÄ… bardziej sceptyczni co do przyszÅ‚ej roli sztucznej inteligencji. OkoÅ‚o 37 procent zwolenników sztucznej inteligencji i 27 procent osób obawiajÄ…cych siÄ™ sztucznej inteligencji uważa, że do 2030 r. zachowa peÅ‚nÄ… kontrolÄ™ nad tym, jak sztuczna inteligencja jest wykorzystywana w ich życiu.
Nieco ponad poÅ‚owa zwolenników sztucznej inteligencji twierdzi, że bÄ™dzie staraÅ‚a siÄ™ wykorzystywać sztucznÄ… inteligencjÄ™ tak czÄ™sto, jak to możliwe, w porównaniu z 26 procentami osób obawiajÄ…cych siÄ™ sztucznej inteligencji – co wskazuje na prawdopodobieÅ„stwo podziaÅ‚u wzorców użytkowania.
Jednak prawie wszyscy ankietowani - 95 procent - wierzy, że przynajmniej niektóre aspekty z dziesiÄ™ciu trendów raportu stanie siÄ™ rzeczywistoÅ›ciÄ….
Raport wskazuje również, że sztuczna inteligencja może stać siÄ™ tak wpÅ‚ywowa w podejmowaniu decyzji, że ignorowanie pewnych spostrzeżeÅ„ dotyczÄ…cych sztucznej inteligencji może być kluczem do sukcesu. OkoÅ‚o 58 procent respondentów uważa, że innowatorami 2030 roku bÄ™dÄ… ci, którzy odważą siÄ™ zignorować rady sztucznej inteligencji.
 
Autor raportu, Michael Björn, Head of Research Agenda, Ericsson Consumer & IndustryLab, powiedziaÅ‚: "Raport Ericsson ConsumerLab 10 Hot Consumer Trends wyraźnie wskazuje, że konsumenci early adopters oczekujÄ…, że sztuczna inteligencja bÄ™dzie odgrywać znaczÄ…cÄ… rolÄ™ w ich przyszÅ‚ym codziennym życiu. Oczekiwania konsumentów sÄ… ważne i majÄ… wpÅ‚yw na możliwoÅ›ci ruchu sieciowego i obsÅ‚ugÄ™ przyszÅ‚ego wykorzystania danych przez urzÄ…dzenie.
Kolejnym spostrzeżeniem jest obawa, w tym najwiÄ™kszych zwolenników sztucznej inteligencji, o kontrolÄ™ sztucznej inteligencji w ich życiu osobistym. To jasny wniosek, że firmy pracujÄ…ce ze sztucznÄ… inteligencjÄ… muszÄ… rozwiÄ…zywać problemy konsumentów podczas opracowywania rozwiÄ…zaÅ„".

10 najgorÄ™tszych trendów konsumenckich w 2030 roku

01 Asystenci zakupowi AI
Czy osobiÅ›ci asystenci AI doprowadzÄ… do koÅ„ca reklamy? OsiemdziesiÄ…t procent ankietowanych, uważa, że każdy konsument bÄ™dzie miaÅ‚ swojego osobistego asystenta cyfrowego, doradzajÄ…cego podczas zakupów. Ankietowani dostrzegajÄ… pozytywny wpÅ‚yw takiego rozwiÄ…zania.
 
02 Moda AI
Czy sztuczna inteligencja bÄ™dzie w przyszÅ‚oÅ›ci dyktowaÅ‚a trendy w modzie? Czy ”w 100 procentach stworzone przez czÅ‚owieka" bÄ™dzie nowÄ… czerniÄ… w 2030 roku? WedÅ‚ug 6 na 10 ankietowanych, w latach 30. XXI wieku konsumenci bÄ™dÄ… korzystać z chirurgii plastycznej, aby uzyskać odpowiedni, standardowy wyglÄ…d wygenerowany przez sztucznÄ… inteligencjÄ™.
 
03 Filmy sztucznej inteligencji
68% badanych przewiduje, że znajomi sklonowani przez sztucznÄ… inteligencjÄ™ mogÄ… pojawiać siÄ™ w filmach stworzonych przez konsumentów, stajÄ…c siÄ™ częściÄ… ich historii.

04 Cyfrowe bliźniaki ludzi
Nic nie jest pozostawione przypadkowi: sztuczna inteligencja zmniejsza niepewność, przewidując możliwe scenariusze życia codziennego. 50 procent ankietowanych uważa, że ludzie będą symulować swoje małżeństwa pod kątem przyszłych zmian lub rozwodu.
 
05 Zaprogramowane potomstwo
Opieka nad dziećmi wspomagana przez sztuczną inteligencję zapewni ulgę rodzicom, ale obawy związane z utratą ludzkiej empatii są duże. 74 procent badanych przewiduje, że asystenci AI w rodzicielstwie zwiększą umiejętności techniczne dzieci, ale zmniejszą inteligencję emocjonalną.

06 Publiczna AI
Publiczna sztuczna inteligencja może rozwinąć społeczeństwo, ale prawdopodobnie korporacyjna sztuczna inteligencja rzuci jej wyzwanie. 72 procent ankietowanych uważa, że korporacyjna sztuczna inteligencja przechytrzy sztuczną inteligencję społeczną.
 
07 Pracownicy
Sztuczna inteligencja może zwiększyć wydajność w pracy, ale także pozbawić ją znaczenia.
Według 67% badanych, sztuczna inteligencja będzie niezbędna do zdobycia dobrych stanowisk pracy.
 
08 Zaburzenie danych
Regulacje czy cyfrowy dziki zachód? PrzyszÅ‚ość konsumentów zależy od tego, kto kontroluje dane. 75 procent ankietowanych uważa, że nowe regulacje umożliwiÄ… obywatelom rezygnacjÄ™ z nich.
 
09 AI szaleje
RozwiÄ…zania AI wzajemnie powiÄ…zane ze sobÄ…, mogÅ‚yby zacząć opracowywać swój wÅ‚asny program. 59 procent badanych uważa, że przyszÅ‚e wspóÅ‚istnienie ze sztucznÄ… inteligencjÄ… może stać siÄ™ trudne.
 
10 Klucznicy
Czy klucznicy AI bÄ™dÄ… chronić prywatność, czy zwiÄ™kszać zależność cyfrowÄ…? 7 na 10 ankietowanych uważa, że skanowanie dowodu osobistego i zapamiÄ™tywanie loginów stanie siÄ™ niepotrzebne, ponieważ zajmie siÄ™ tym sztuczna inteligencja.
 

Ericsson - więcej aktualności i informacji

Projekt i wykonanie i2D