Scania Polska: Scania w pionierskim studium wykonalności e-dróg

25-08-2021

 
Scania weźmie udziaÅ‚ w brytyjskim studium wykonalnoÅ›ci dotyczÄ…cym eksploatacji pojazdów ciężarowych z napÄ™dem elektrycznym, wykorzystujÄ…cych szybkie Å‚adowanie za pomocÄ… przewodów napowietrznych na drogach elektrycznych w transporcie dÅ‚ugodystansowym. 
 
BÄ™dzie to pierwsze tego typu badanie przeprowadzone w Wielkiej Brytanii – jego celem jest wykazanie gotowoÅ›ci do wprowadzenia tej technologii na rynek krajowy. Scania bierze udziaÅ‚ w badaniu jako jeden z czÅ‚onków konsorcjum, w skÅ‚ad którego wchodzÄ… Siemens Mobility, Costain, The Centre for Sustainable Road Freight (Uniwersytet Cambridge i Uniwersytet Heriot-Watt), ARUP, Milne Research, SPL Powerlines, CI Planning, BOX ENERGI i Possible.
 
Badanie stanowi część wartego 20 mln funtów planu dekarbonizacji transportu (Transport Decarbonisation Plan, TDP), utworzonego niedawno przez rzÄ…d brytyjski w celu prowadzenia testów nad bezemisyjnym drogowym transportem towarowym. Ministerstwo Transportu przyznaÅ‚o Å›rodki finansowe konsorcjum za poÅ›rednictwem agencji Innovate UK, która jest częściÄ… UK Research and Innovation, pozarzÄ…dowej instytucji publicznej finansowanej z dotacji paÅ„stwowych.
Konsorcjum zaproponowaÅ‚o utworzenie elektrycznego systemu drogowego na bazie technologii eHighway opracowanej przez Siemens Mobility. BÄ™dzie to najszybszy, najmniej emisyjny i najbardziej opÅ‚acalny sposób dekarbonizacji brytyjskiego sektora drogowego transportu towarowego, a zarazem jeden ze sposobów poprawy stanu brytyjskiego powietrza. DziewiÄ™ciomiesiÄ™czne badania rozpoczynajÄ… siÄ™ w tym miesiÄ…cu. Oczekuje siÄ™, że w ich efekcie możliwe bÄ™dzie utworzenie fundamentów dla takiego systemu, który od 2030 roku pozwoli obsÅ‚użyć gÅ‚ówne drogi w Wielkiej Brytanii za pomocÄ… linii napowietrznych.
 
W podobnych badaniach prowadzonych na terenie Niemiec, Szwecji i WÅ‚och technologia eHighway umożliwia specjalnie przystosowanym pojazdom ciężarowym wpiÄ™cie do sieci trakcyjnych i poruszanie siÄ™ z wykorzystaniem energii elektrycznej (podobnie jak w systemach kolejowych i trolejbusowych). Pojazdy ciężarowe Scania wyposażone sÄ… w akumulator, który Å‚aduje siÄ™ podczas jazdy, dziÄ™ki czemu mogÄ… odÅ‚Ä…czać siÄ™ od linii w celu wyprzedzania innych pojazdów. W ten sposób udaje siÄ™ dotrzeć do celu bez emitowania żadnych zanieczyszczeÅ„ na caÅ‚ej trasie.
 
– Elektryfikacja transportu drogowego ma kluczowe znaczenie z perspektywy osiÄ…gniÄ™cia przez WielkÄ… BrytaniÄ™ zeroemisyjnoÅ›ci netto WspóÅ‚pracujemy z naszymi partnerami nad rozwojem i doskonaleniem technologii elektrycznych pojazdów drogowych. UdowodniliÅ›my już, że można je wdrożyć. UdowodniliÅ›my, że stanowiÄ… atrakcyjnÄ… i opÅ‚acalnÄ… alternatywÄ™ dla pojazdów napÄ™dzanych paliwami kopalnymi. WspóÅ‚praca pozwoli nam poÅ‚Ä…czyć doskonaÅ‚ość technicznÄ… z wizjonerskimi ambicjami. W efekcie bÄ™dziemy mogli stworzyć praktyczny i przystÄ™pny cenowo system dróg elektrycznych dla branży transportu towarowego i logistyki – podkreÅ›la James Armstrong, dyrektor zarzÄ…dzajÄ…cy Scania (Great Britain) Limited.
 

Scania Polska - więcej aktualności i informacji

Projekt i wykonanie i2D