Scania Polska: Premiera pierwszego autobusu turystycznego na biogaz

7-07-2021
 

 
  • W ramach współpracy pomiędzy trzema firmami: Scania, dostawcą usług przewozowych Flixbus i dostawcą gazu Gasum pierwszy autobus turystyczny napędzany biogazem będzie obsługiwał trasę Sztokholm-Oslo.
  • Zasilanie płynnym biogazem (LBG) ograniczy wpływ na klimat, przyczyniając się do eliminacji spalania paliw kopalnych w przewozach autobusowych pomiędzy obiema skandynawskimi stolicami.
 

Obecnie biogaz stosuje się w postaci sprężonej głównie w autobusach miejskich, samochodach osobowych i lekkich pojazdach użytkowych. Dotychczas biogaz był mniej konkurencyjny w przypadku ciężkich pojazdów dalekobieżnych. W ostatnich latach opracowano technologię chłodzenia biogazu do temperatury ok. 160 stopni Celsjusza poniżej zera – wtedy dochodzi do jego skroplenia i wzrostu gęstości energetycznej. Otwiera to możliwości wykorzystania biogazu m.in. do transportu ciężkiego (zarówno lądowego, jak i morskiego).

 

Dostępność biogazu będzie szybko wzrastać w całej Europie – zwłaszcza dzięki podjętej przez Unię Europejską decyzji o udostępnieniu punktów tankowania wzdłuż głównych szlaków europejskiej sieci drogowej (TEN-T).

 

Pierwszy autobus turystyczny napędzany biogazem to prawdopodobnie najbardziej zrównoważone rozwiązanie w dziedzinie dalekobieżnych przewozów pasażerskich w dzisiejszych czasach – podkreśla Johan Ekberg, dyrektor działu obsługi klienta Scania.

 

Istnieje wiele korzyści z zastosowania biogazu płynnego: nie jest paliwem kopalnym, jest odnawialny, produkuje się go lokalnie, a także ogranicza emisje zanieczyszczeń. Poprzez wykorzystanie lokalnie wytwarzanego płynnego biogazu jako paliwa w pojazdach ciężarowych i autobusach operatorzy o ponad 90% redukują wpływ na klimat – zarówno swój, jak i swoich klientów. Zmniejszenie emisji cząstek stałych i tlenków azotu (NOx) pozytywnie wpłynie na ogólną jakość powietrza. Na redukcji hałasu skorzystają nie tylko kierowcy i pasażerowie, lecz także całe społeczeństwo.

 

Biogaz nie tylko jest paliwem o najniższej emisji CO2, lecz także rozwiązuje lokalne problemy z odpadami. Biogaz tworzy miejsca pracy i odtwarza zawartość węgla oraz składników odżywczych w glebie. To uniwersalne narzę¬dzie gospodarki o obiegu zamkniętym – wylicza Jonas Strömberg, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju w Scania.

 

Już dziś 17% paliw w europejskiej sieci gazowej to biogaz. Udział ten szybko rośnie, aktywnie przyczyniając się do redukcji emisji CO2. W przypadku szwedzkiej sieci gazowej dla pojazdów odsetek ten wynosi aż 95%.

 

Biogaz będzie jednym z najważniejszych narzędzi dekarbonizacji transportu ciężarowego – zwłaszcza w przypadku przewozów długodystansowych, takich jak transport międzymiastowy i dalekobieżny. W 2025 r. połowa europejskiego parku pojazdów ciężarowych może być zasilana biogazem – prognozuje Jonas Strömberg.

 

 

SCANIA W POLSCE

Scania Polska S.A. jest generalnym dystrybutorem i przedstawicielem Scania CV AB, światowego lidera w obszarze kompleksowych rozwiązań transportowych. W Polsce sieć Scania tworzą: 11 dilerów i 40 autoryzowanych serwisów oraz własne centrum szkoleniowe. Scania Polska S.A oferuje szeroki wachlarz usług dodatkowych, m.in. zarządzanie flotą, szkolenia kierowców w Szkole Jazdy Scania, kontrakty obsługowo-naprawcze, 24h serwis drogowy Scania Assistance, wynajem krótkoterminowy i długoterminowy oraz usługi leasingowe Scania Finance Polska Sp. z o.o. Pozycja Scania na polskim rynku i rozwinięta sieć serwisów stanowią gwarancję dostępu do rozwiązań transportowych na najwyższym poziomie i profesjonalnej opieki blisko 850 pracowników serwisów. W ofercie Scania w Polsce dostępne są również pojazdy ciężarowe zasilane LNG, co przyczynia się do rozwoju zrównoważonych systemów transportowych. Więcej informacji jest dostępnych na stronie: www.scania.pl.

SCANIA NA ŚWIECIE

Scania jest wiodącym światowym dostawcą rozwiązań transportowych. Przedstawiciele Scania, wspólnie ze swoimi partnerami biznesowymi i klientami, wyznaczają kierunek zmian w obszarze bardziej zrównoważonego systemu transportowego. W 2020 r. w Scania dostarczono klientom 66 900 pojazdów ciężarowych, 5 200 autobusów oraz 11 000 silników przemysłowych i morskich. Wartość sprzedaży wyniosła wówczas niemal 125 mld koron szwedzkich, z czego 20 proc. tworzyły usługi. Scania powstała w 1891 r., a obecnie działa w blisko 100 krajach i zatrudnia 50 000 pracowników. Działania badawcze i rozwojowe firmy skoncentrowane są w Szwecji oraz w oddziałach w Brazylii i w Indiach. Produkcja obywa się w Europie, Ameryce Łacińskiej i w Azji, z regionalnymi centrami produkcji w Afryce, Azji i Eurazji. Scania jest częścią koncernu TRATON AG. Więcej informacji jest dostępnych na stronie: www.scania.com.   


Scania Polska - więcej aktualności i informacji

Projekt i wykonanie i2D