Scania Polska: Scania liderem w zakresie efektywności paliwowej według Unii Europejskiej

9-06-2021



Scania liderem w zakresie efektywności paliwowej według Unii Europejskiej

Dane Komisji Europejskiej potwierdzajÄ…, że Scania jest najlepszym producentem pojazdów ciężkich, jeÅ›li chodzi o redukcjÄ™ emisji CO2.

Pojazdy ciężarowe i autobusy sÄ… odpowiedzialne za okoÅ‚o jednÄ… czwartÄ… emisji CO2 z transportu drogowego w UE i za okoÅ‚o 6% caÅ‚kowitej emisji CO2 w UE. Pomimo pewnej poprawy efektywnoÅ›ci zużycia paliwa w ostatnich latach, emisje te nadal rosnÄ…, gÅ‚ównie z powodu wzrostu intensywnoÅ›ci drogowego transport towarów.

Pierwsze w historii normy emisji

W 2019 r. UE przyjęła pierwsze przepisy dotyczÄ…ce norm emisji CO2 w UE dla pojazdów ciężarowych o dużej Å‚adownoÅ›ci i wyznaczyÅ‚a cele w zakresie redukcji Å›rednich emisji na 2025 i 2030 r. Zgodnie z nowymi przepisami producenci muszÄ… zmniejszyć emisjÄ™ CO2 z nowych pojazdów ciężarowych Å›rednio o 15% od 2025 r. i o 30% od 2030 r. w porównaniu z poziomami z 2019 r.

Niedawno Komisja Europejska opublikowaÅ‚a statystyki dotyczÄ…ce emisji CO2 z nowych pojazdów ciężarowych dla każdego producenta zarejestrowanego w Unii obejmujÄ…ce okres od lipca 2019 r. do czerwca 2020 r. WartoÅ›ci te stanowiÄ… podstawÄ™ limitów w przepisach dotyczÄ…cych emisji CO2 i bÄ™dÄ… podstawÄ… do naliczania opÅ‚at drogowych.

„Wyraźny lider rynku”

Jak wynika z raportu Scania jest najlepsza w swojej klasie pod wzglÄ™dem efektywnoÅ›ci energetycznej i niskiej emisji CO2, z wynikiem 4,7% poniżej limitu CO2 ustalonego przez UE. Scania jest jedynym producentem ciężkich pojazdów ciężarowych, który wyraźnie plasuje siÄ™ poniżej limitu UE.

– Dane dotyczÄ…ce emisji CO2 opublikowane przez UE pokazujÄ…, że istnieje zdecydowany lider rynku pod wzglÄ™dem poziomu zużycia paliwa, jest to Scania. Liczby te sÄ… oparte na testach komponentów i pojazdów i odzwierciedlajÄ… dÅ‚ugoterminowÄ… pracÄ™ Scania w zakresie usprawnieÅ„ aerodynamiki i ukÅ‚adu napÄ™dowego. ZaletÄ… certyfikowanych wartoÅ›ci CO2 publikowanych przez UE jest to, że wszyscy muszÄ… próbować je obliczać w ten sam sposób – jest to najuczciwszy dostÄ™pny sposób porównywania emisji miÄ™dzy producentami – mówi Henrik Wentzel, starszy doradca ds. planowania produktów w Scania.

Andreas Follér, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju w firmie Scania, twierdzi, że dane Komisji Europejskiej pokazujÄ… również, że Scania jest na dobrej drodze, aby osiÄ…gnąć swój oparty na nauce cel klimatyczny – ograniczenie emisji CO2 z pojazdów o 20% do 2025 r., w porównaniu do poziomów emisji z 2015 r.

Prawodawstwo UE, a długofalowe cele klimatyczne

Scania jest jedynym europejskim producentem ciężkich pojazdów, który posiada zatwierdzone oparte na nauce cele klimatyczne (Science Based Target – SBT).

NaszÄ… ambicjÄ… jest zmniejszenie wpÅ‚ywu na klimat w krótkim i Å›rednim okresie zarówno w przypadku SBT, jak i prawodawstwa UE. GÅ‚ówna różnica polega na tym, że prawodawstwo UE dotyczÄ…ce CO2 obejmuje tylko emisje typu „od zÅ‚oża do koÅ‚a” (ang. tank-to-wheel). Nasze SBT sÄ… mierzone od „od zbiornika do koÅ‚a” (ang. well-to-wheel). JeÅ›li spojrzymy tylko na emisje z rury wydechowej, nie ma znaczenia, czy pojazd jest napÄ™dzany w 100% HVO, czy w 100% olejem napÄ™dowym, czy biogazem lub gazem ziemnym. Ale dla naszego celu opartego na nauce, dla naszych klientów i dla planety ma to duże znaczenie – mówi Andreas Follér.



Scania Polska - więcej aktualności i informacji

Projekt i wykonanie i2D