Cushman & Wakefield Polska Sp. z o.o.: Nowe perspektywy sektora handlowego. Trends Radar Cushman & Wakefield vol.3

8-03-2021

Nowe perspektywy sektora handlowego. Trends Radar Cushman & Wakefield vol.3

W 2020 r. skumulowana wartość obrotów w obiektach handlowych pozostaÅ‚a na minusie dla wszystkich kategorii produktów. Jaka przyszÅ‚ość czeka galerie handlowe w 2021 roku? Eksperci Cushman & Wakefield w najnowszym raporcie „Trends Radar vol.3” przedstawiajÄ… prognozy i kierunki rozwoju sektora handlowego.

Omnichannel

Na pierwszy plan wychodzi wielokanaÅ‚owość oraz przenikanie siÄ™ kanaÅ‚ów sprzedaży, jak np. przechodzenie z offline do online oraz z online do offline. Rozwijać siÄ™ bÄ™dÄ… lokale i platformy sprzedażowe oferujÄ…ce produkty pochodzÄ…ce ze zwrotów.

Nowe technologie w handlu

Wzrasta znaczenie nowych technologii, zarówno w handlu stacjonarnym, jak i elektronicznym. RozwijajÄ… siÄ™ takie rozwiÄ…zania, jak np. wirtualne przymierzalnie. Eksperci widzÄ… również trend w nowopowstajÄ…cych platformach MARKET PLACE zrzeszajÄ…cych najemców centrów handlowych.

Odłożone oszczędności

Zdaniem ekspertów po ustaniu pandemii zauważalny bÄ™dzie wzrost wydatków konsumpcyjnych. Już teraz wdrażane sÄ… nowe rozwiÄ…zania w branży gastronomicznej i rozrywkowej pozwalajÄ…ce na zaspokojenie popytu konsumentów na korzystanie z tego typu lokali przy jednoczesnym zachowaniu reżimu sanitarnego.

Wrażliwość na cenę

Innym trendem, który zaobserwowaliÅ›my w czasie trwania pandemii, jest zdecydowana wrażliwość na cenÄ™. Widzimy wzrost popularnoÅ›ci marek o profilu ekonomicznym, przy jednoczesnym wzroÅ›cie znaczenia marek niszowych oferujÄ…cych bardzo wysokÄ… jakość. Obserwujemy także w zrost znaczenia handlu odzieżą używanÄ… – podkreÅ›la Beata Kokeli, Head of Retail Agency, Cushman & Wakefield.

E-commerce

W ostatnim czasie e-commerce zaliczyÅ‚ nie tylko wzrost popularnoÅ›ci, ale także znaczÄ…cÄ… poprawÄ™ jakoÅ›ci obsÅ‚ugi. PrzykÅ‚adem tego sÄ… elastyczne zwroty czy dostawa zakupów w ciÄ…gu 1 godziny.

E-commerce rozwija siÄ™ bardzo dynamicznie, a dodatkowÄ… siÅ‚Ä… napÄ™dowÄ… dla wzrostu tego trendu byÅ‚o zamkniÄ™cie centrów handlowych. Jednak po ponownym otwarciu obiektów handlowych zaobserwowaliÅ›my spadek tej dynamiki. Klienci sÄ… lojalni i chcÄ… wracać do swoich ulubionych miejsc, dlatego pozwólmy im na to, przestrzegajÄ…c wszystkich obostrzeÅ„ wynikajÄ…cych z reżimu sanitarnego - mówi Beata Kokeli.

Ponadto eksperci prognozujÄ…, zmianÄ™ funkcji niektórych obiektów handlowych na funkcjÄ™ mieszanÄ… oraz rosnÄ…cÄ… potrzebÄ™ poszukiwania alternatywnych rozwiÄ…zaÅ„ dla wolnych powierzchni po niektórych lokalach handlowych. Parki handlowe i obiekty convenience bÄ™dÄ… w dalszym ciÄ…gu zyskiwać na popularnoÅ›ci. MogÄ… pojawiać siÄ™ także nowe, elastyczne rozwiÄ…zania dotyczÄ…ce umów najmu, jak np. uzależnienie wysokoÅ›ci czynszu od obrotu, czy  wdrażanie modelu mieszanego, bÄ™dÄ…cego poÅ‚Ä…czeniem czynszu od obrotu oraz minimalnego.

Jaka jest przyszÅ‚ość rynku handlowego? Aktualnie jest to rynek wielkiej niepewnoÅ›ci, tym bardziej że nie wiemy, jak dÅ‚ugo przyjdzie nam funkcjonować w pandemicznej rzeczywistoÅ›ci. PojawiajÄ… siÄ™ liczne gÅ‚osy, że szczepienia pozwolÄ… wrócić do rzeczywistoÅ›ci sprzed pandemii, a co za tym idzie do stacjonarnych zakupów, w poÅ‚owie tego roku. Co nas wtedy czeka? Nie dysponujemy jeszcze badaniami na ten temat, jednak już teraz, obserwujÄ…c rynek, przewidujemy, że liczba pustostanów znacznie wzroÅ›nie. Szczególnie możemy spodziewać siÄ™ zwalniania lokali przez przedstawicieli takich branż jak food & beverage, fitness, czy branża rozrywkowa, których placówki mogÄ… znikać zarówno z galerii handlowych i ulic handlowych, jak i parterów budynków biurowych – dodaje Beata Kokeli.

Pełen raport do pobrania tutaj: https://info.cushmanwakefield.com/l/263412/2021-03-03/3jfsmr


Cushman & Wakefield Polska Sp. z o.o. - więcej aktualności i informacji

Projekt i wykonanie i2D