Scania Polska: Słupska fabryka autobusów podbija angielski rynek

12-02-2009

U nas powstają piętrusy dla Londynu.

Mamy kolejny powód do dumy. Autobusy  produkowane w sÅ‚upskiej Scanii jeżdżą po ulicach brytyjskiej stolicy. kolejna ich partia jest już na ukoÅ„czeniu. LondyÅ„ski czerwony dwupokÅ‚adowy autobus Routemaster to oprócz wieży z zegarem - zwanej Big Benem - jeden z najbardziej rozpoznawalnych elementów metropolii. Po dokÅ‚adnym sprawdzeniu konstrukcji, szefowie londyÅ„skiego przedsiÄ™biorstwa komunikacyjnego doszli do wniosku, że najlepszym nastÄ™pcÄ… wycofanych kilka lat temu charakterystycznych Routemasterów, bÄ™dzie produkt ze SÅ‚upska. Fabryka z ulicy Grunwaldzkiej sprostaÅ‚a zadaniu i z taÅ›m zjeżdżajÄ… wÅ‚aÅ›nie najbardziej znane autobusy Å›wiata.
- To, że bÄ™dzie nam dane budować pojazdy  dla Londynu byÅ‚o dla nas niespodziankÄ…. To dla nas to olbrzymi zaszczyt, ale i odpowiedzialność, ponieważ Anglicy nie wybierajÄ… byle czego - mówi Sylwester Wojewódzki, zastÄ™pca dyrektora sÅ‚upskiej fabryki. Nie sÄ… to czcze sÅ‚owa. Co jakiÅ› czas specjaliÅ›ci z Londynu sprawdzajÄ… proces produkcyjny i kontrolujÄ…, czy autobus, który do nich dotrze jest dokÅ‚adnie taki jak w umowie. 

- PotrafiÄ… sprawdzić najmniejszy szczegóÅ‚, który ich niepokoi. Nie majÄ… jednak powodów do obaw - podkreÅ›la Maciej Wojtecki, menedżer dziaÅ‚u technicznego Scanii. -Aby zapobiec wpadkom, każdy z autobusów musi przejechać okreÅ›lonÄ… liczbÄ™ kilometrów w rozmaitych prÄ™dkoÅ›ciach po rozmaitych drogach. Dopiero wtedy jadÄ… do GdaÅ„ska, skÄ…d promem pÅ‚ynÄ… do Skandynawii, stamtÄ…d zaÅ› do Anglii - dodaje. SÅ‚upskie autobusy  podobne do tych, z Londynu, jeżdżą już po stolicy Irlandii. SÅ‚upszczanie mieszkajÄ…cy w Dublinie z dumÄ… pokazujÄ… je swoim Irlandzkim kolegom.
- To fajne uczucie, kiedy kilka tysiÄ™cy kilometrów od domu jadÄ™ autobusem, który budowali moi znajomi dwa kroki od domu, w którym siÄ™ wychowaÅ‚am - mówi mieszkajÄ…ca w Dublinie sÅ‚upszczanka Paulina GoÅ‚Ä™biewska.
Obecnie produkowana partia 15 pojazdów doÅ‚Ä…czy do 20, które wÅ‚aÅ›nie zaczęły regularne kursowanie po ulicach wschodnich dzielnic Londynu. Coraz wiÄ™cej dwupokÅ‚adowych autobusów na Wyspach to pojazdy ze SÅ‚upska. Brytyjczycy szanujÄ… producenta za dobrÄ… jakość i terminowość dostaw. Teraz o zaletach autobusów szwedzkiej marki bÄ™dÄ… mogli przekonać siÄ™ mieszkaÅ„cy wschodnich dzielnic Londynu. To bez wÄ…tpienia najbardziej prestiżowy kontrakt firmy w ostatnich latach.
- Autobusy do stolicy Anglii malujemy oczywiÅ›cie na bardzo charakterystyczny czerwony kolor, ale to nie jedyna cecha, która je wyróżnia - mówi Maciej Wojtecki, z dziaÅ‚u technicznego Scanii.
Każdy z autobusów dostarczanych na Wyspy musi być przystosowany do ruchu lewostronnego, a wiÄ™c odpowiednio kabina kierowcy i ukÅ‚ad wnÄ™trza musi być do takiej jazdy przystosowany. Aby stworzyć od podstaw dwupokÅ‚adowy autobus należy poÅ›wiÄ™cić na to okoÅ‚o 1100 godzin. SkÅ‚ada siÄ™ je w specjalnie przygotowanych wysokich halach, a zewnÄ™trze prace czÄ™sto wykonywane sÄ… na podnoÅ›nikach. Najpierw skrÄ™cane sÄ… aluminiowe profile, z których tworzy siÄ™ szkielet, później instaluje siÄ™ kable, instalacje pneumatyczne oraz elementy podwozia. Na samym koÅ„cu pojazd dostaje szyby i siedzenia.
Wiele elementów pojazdów wykonywanych jest w kraju. Tak jest w wypadku schodów, którymi pasażerowie przemieszczajÄ… siÄ™ na górny pokÅ‚ad. Nie inaczej jest z siedzeniami, które produkuje firma Ster z Poznania.
Konstrukcje produkowanych "doubledeckerów” caÅ‚y czas ewoluujÄ…. - Ci, którzy decydujÄ… siÄ™ na zakup naszych autobusów sprawdzajÄ… jak wyglÄ…da ich codzienna eksploatacja. CzÄ™sto pod wpÅ‚ywem doÅ›wiadczeÅ„ przedsiÄ™biorstw komunikacyjnych wprowadzamy nowinki, których sobie życzÄ…. Z autobusem możemy zrobić dosÅ‚ownie wszystko, czego tylko chce zamawiajÄ…cy. PoczÄ…wszy od takich drobnostek jak kolor porÄ™czy i tapicerki, aż po kamery, które instalujemy we wskazanym przez kupujÄ…cego miejscu. Wszystko projektowane jest na miejscu w SÅ‚upsku - wyjaÅ›nia Wojtecki. Szefostwo fabryki nie ukrywa, że kontrakt z Londynem jest bardzo istotny.
- Nasza marka w tej metropolii to olbrzymi prestiż, a wiÄ™c i szansa na wiÄ™ksze zamówienia - mówi Gert Flodkvist, dyrektor zakÅ‚adu. Jak zapewniono nas w fabryce, firma nie odczuwa na razie zaburzeÅ„ zwiÄ…zanych z kryzysem gospodarczym.
- Pracujemy peÅ‚nÄ… parÄ… a liczba zamówieÅ„ jest staÅ‚Ä… - mówi zastÄ™pca dyrektora Sylwester Wojewódzki.

 

źródÅ‚o: GÅ‚os Pomorza
11-02-2009


Scania Polska - więcej aktualności i informacji

Projekt i wykonanie i2D