Dlaczego Szwedzi zdobywają świat przywództwem w stylu lagom?
Wielu rozpoczynajÄ…cych prowadzenie biznesu przedsiÄ™biorców marzy o stworzeniu firmy, która pójdzie w Å›lady ikon sukcesu, takich jak Ikea, H&M czy Skype. Redakcja szwedzkiej edycji magazynu „The Local” postanowiÅ‚a zbadać, dlaczego w niewielkim kraju, jakim jest Szwecja, powstaÅ‚o tak wiele firm bÄ™dÄ…cych liderami globalnych rynków.
Dużą liczbÄ™ szwedzkich firm odnoszÄ…cych sukcesy na miÄ™dzynarodowych rynkach tÅ‚umaczy siÄ™ czasem jedynÄ… w swoim rodzaju kulturÄ… przywództwa. Na czym ona polega?
Dobrym punktem wyjÅ›cia do zastanowienia siÄ™ nad tÄ… kwestiÄ… jest to, co o szwedzkim podejÅ›ciu do przywództwa powiedziaÅ‚ Anders Richtnér, dyrektor SSE Executive Education. StwierdziÅ‚ on, że sÅ‚owem-kluczem, które oddaje charakter nie tylko podejÅ›cia do życia, ale i stylu zarzÄ…dzania Szwedów jest pojÄ™cie lagom.
Szwedzkie sÅ‚owo lagom nie ma prawdopodobnie dokÅ‚adnego odpowiednika w żadnym innym jÄ™zyku. W przybliżeniu znaczy ono „nie za dużo i nie za wiele” albo „w sam raz”.
WedÅ‚ug popularnej, choć nie do koÅ„ca prawdziwej legendy sÅ‚owo pochodzi z czasów, gdy chÅ‚opi pracujÄ…cy razem w gospodarstwie jedli z jednej wspólnej miski.
MiaÅ‚o ono powstać ze zÅ‚ożenia sÅ‚ów lag (zespóÅ‚) i om (wokóÅ‚, dookoÅ‚a). ChodziÅ‚o o to, by każdy braÅ‚ z miski odpowiedniÄ… ilość jedzenia, nie za dużo i nie za maÅ‚o, tak żeby wystarczyÅ‚o dla wszystkich. Miska odbywaÅ‚a obowiÄ…zkowÄ… „rundÄ™” po wszystkich czÅ‚onkach „zespoÅ‚u”.
Lagom dobrze wyraża typowe dla Szwedów podejÅ›cie do życia. PotrafiÄ… oni ciężko pracować, ale nie lubiÄ… pracować za dużo. PracujÄ… wiÄ™c „w sam raz”. Również stworzone przez nich paÅ„stwo opiekuÅ„cze oparte jest na idei dzielenia siÄ™ dobrami w taki sposób, by każdy dostaÅ‚ lagom.
Co jednak może znaczyć lagom w kontekście kultury korporacyjnej?
W ostatnim stuleciu szwedzcy przedsiÄ™biorcy odnieÅ›li wiele spektakularnych sukcesów. Mimo, że ludność Szwecja dopiero niedawno osiÄ…gnęła liczbÄ™ 10 milionów, kraj wydaÅ‚ wiele firm radzÄ…cych sobie Å›wietnie na globalnych rynkach, takich jak Volvo, Scania, Electrolux, Ikea, H&M, Skype, Spotify i King.
Jakie cechy i wartoÅ›ci uksztaÅ‚towaÅ‚y kulturÄ™ korporacyjnÄ… Szwecji, w której stosunek wielkich firm do liczby mieszkaÅ„ców jest najwiÄ™kszy na Å›wiecie?
Autorzy materiaÅ‚u zapytali o to Andersa Richtnéra, dyrektora SSE Executive Education, firmy, która od ponad pięćdziesiÄ™ciu lat pomaga szwedzkim i nie tylko szwedzkim firmom w ksztaÅ‚ceniu liderów. W rankingu „Financial Times” jego instytut przez 17 lat z rzÄ™du byÅ‚ oceniany jako najlepsza szkoÅ‚a biznesu w regionie Skandynawii i paÅ„stw baÅ‚tyckich.
Oto pięć cech, które Richtnér uważa za najważniejsze dla szwedzkiej kultury przywództwa – kultury lagom.
1. Zaufanie
Istotnym elementem szwedzkiego podejÅ›cia do przywództwa jest zaufanie. Staje siÄ™ ono coraz ważniejsze, nawet w organizacjach o hierarchicznej strukturze. W Å›wiecie, który zmienia siÄ™ tak szybko, nie jest możliwe, by jedna osoba nadążaÅ‚a za wszystkim. Nie ma innego wyjÅ›cia – trzeba zaufać innym.
2. Ciekawość
MaÅ‚y, zależny od eksportu kraj, jakim jest Szwecja, musi otworzyć siÄ™ na zewnÄ™trzny Å›wiat, żeby zrozumieć potrzeby innych i żeby wyciÄ…gać wnioski z cudzych sukcesów. Wielu zastosowaÅ‚o te wnioski w praktyce – odwaga, jakÄ… siÄ™ wykazali, dowodzi, że Szwedzi sÄ… narodem kreatywnym i przedsiÄ™biorczym. Kiedy przez dÅ‚ugi czas ulega siÄ™ obcym wpÅ‚ywom, zaczyna siÄ™ kwestionować to, czego nas od zawsze uczono. Ten konflikt tożsamoÅ›ci jest Å›wietnym punktem wyjÅ›cia do nieustannej ewolucji.
3. Inkluzywność
Zwyczaje panujÄ…ce w szwedzkich firmach mogÄ… przyprawić o ból gÅ‚owy osoby przyzwyczajone do szybkiego podejmowania decyzji. Wprawdzie dążenie do osiÄ…gniÄ™cia zgodnoÅ›ci zdaÅ„ może wydawać siÄ™ nieefektywne, w organizacjach o poziomej strukturze Å›cieżki podejmowania decyzji sÄ… raczej krótkie. Decentralizacja poprawia efektywność tego procesu.
Szwedzi potrafiÄ… uzgadniać decyzje – to część ich kulturowego dziedzictwa. Ale czasem trwa to dÅ‚ugo. Firmy, które odnoszÄ… sukcesy, potrafiÄ… z jednej strony dochodzić do konsensusu, a z drugiej – delegować decyzje w dóÅ‚ Å‚aÅ„cucha zarzÄ…dzania. Osoby bÄ™dÄ…ce najbliżej klientów najlepiej znajÄ… ich potrzeby.
4. Prężność
Szwedzki model zarzÄ…dzania opiera siÄ™ na zrozumieniu biznesu, a nie na samych tylko sprawozdaniach finansowych. Å»eby firma radziÅ‚a sobie na dÅ‚uższÄ… metÄ™, potrzebne jest prężne przywództwo. Co to znaczy w praktyce? Chodzi o to, na ile przywódca jest autentyczny w swojej roli. Czy sÅ‚ucha innych? Czy ma czas dla swoich pracowników? Czy komunikuje jasno swoje oczekiwania i wyznacza zrozumiaÅ‚e cele? To jedne z podstawowych wyznaczników prężnoÅ›ci.
5. Otwartość
W szwedzkich firmach ludzie potrafiÄ… być samokrytyczni. Wiąże siÄ™ to z otwartoÅ›ciÄ… na wpÅ‚ywy z innych krajów. UmiejÄ™tność ta sprzyja rozwojowi organizacji. Lider zaczyna rozmowÄ™ o uczeniu siÄ™ i wyznaczaniu granic – a potem dopuszcza do gÅ‚osu czÅ‚onków zespoÅ‚u.
ŹródÅ‚o: thelocal.se
Zdjęcie: Henrik Trygg/imagebank.sweden.se
Zobacz także:
• Raport “Skandynawskie miejsce pracy”
Raport porusza zagadnienia zwiÄ…zane z rynkiem pracy, zapewnieniem kobietom równych szans na rynku pracy oraz prezentuje temat skandynawskiej kultury pracy i potencjaÅ‚ skandynawskich firm w Polsce jako pracodawców.
W raporcie zebraliśmy także dobre praktyki HR.
Partnerami publikacji sÄ… firma VELUX i Skanska, a partnerem wspierajÄ…cym firma Kinnarps.
Raport dostępny do pobrania:
https://www.spcc.pl/images/file/SPCC_Raport_pracownicyPL_171109.pdf
• ArtykuÅ‚: „Skandynawia a Polska: skandynawski przepis na biznesowy sukces” >>>