- „Projekt budowy tunelu dla statków pod póÅ‚wyspem Stad na zachodnim wybrzeżu Norwegii zapewni wiÄ™ksze bezpieczeÅ„stwo transportu morskiego. Stworzy on możliwoÅ›ci wytyczenia nowych szlaków dla promów i statków oraz przeniesienia transportu towarów z lÄ…du na morze” - mówi minister transportu Norwegii Ketil Solvik-Olsen.
Na poczÄ…tku kwietnia 2017 roku rzÄ…d norweski przedstawiÅ‚ propozycjÄ™ zmian w dziedzinie krajowego transportu (Narodowy Plan Transportu na lata 2018-2029). JednÄ… z zawartych w nim propozycji jest tunel dla statków pod póÅ‚wyspem Stad. BÄ™dzie to pierwszy tej wielkoÅ›ci tunel dla statków, dziÄ™ki któremu zwiÄ™kszy siÄ™ bezpieczeÅ„stwo transportu morskiego na jednym z najtrudniejszych i najniebezpieczniejszych szlaków.
Szczególnie skomplikowane i nieprzewidywalne warunki nawigacji na tym obszarze wynikajÄ… ze specyficznej topografii dna, a także z powodu wystÄ™powania prÄ…dów morskich. Bardzo wysokie fale napÅ‚ywajÄ…ce jednoczeÅ›nie ze wszystkich stron podczas sztormów mogÄ… doprowadzić do skrajnie trudnych sytuacji. W konsekwencji wymagajÄ…ce warunki atmosferyczne oznaczajÄ… ograniczenie prÄ™dkoÅ›ci i mniejszÄ… przewidywalność transportu na Morzu Stadhavet.
W 2010 roku zakoÅ„czono badania nad wyborem przebiegu tunelu i jego przekrojem, w 2012 natomiast zakoÅ„czony zostaÅ‚ zewnÄ™trzny proces zapewnienia jakoÅ›ci. Tunel mierzyÅ‚ bÄ™dzie 1,7 km dÅ‚ugoÅ›ci, 50 m wysokoÅ›ci i 36 m szerokoÅ›ci. PrzepÅ‚ynÄ… przez niego jednostki o wielkoÅ›ci wycieczkowców (Hurtigruten). Przewidywany czas budowy to 3-4 lata, a zakÅ‚adany koszt to okoÅ‚o 293 mln euro.
W pierwszej poÅ‚owie okresu planowania w Narodowym Planie Transportu na lata 2018 – 2029 na projekt przeznaczono 263 mln euro.
ŹródÅ‚o: www.regjeringen.no
Zdjęcie: regjeringen.no