Dania już trzeci rok z rzędu jest najlepszym krajem Unii Europejskiej pod względem korzystania z cyfrowych technologii – wynika z opublikowanego właśnie najnowszego raportu na temat Wskaźnika Gospodarki Cyfrowej i Społeczeństwa Cyfrowego Komisji Europejskiej (Digital Economy and Society Index 2017 - DESI). Na kolejnych pozycjach listy znajdują się Finlandia oraz Szwecja.
Według DESI 2017, oferująca doskonałe możliwości testowania i rozwoju nowych technologii Dania może poszczycić się najwyższym poziomem cyfryzacji spośród 28 państw członkowskich UE.
Dostępem do sieci dysponuje 94% Duńczyków, którzy aktywnie korzystają z wielu usług internetowych, dzięki czemu ich umiejętności korzystania z technologii cyfrowych są na bardzo wysokim poziomie. W DESI podkreślono, że Dania szczególnie wysokie oceny otrzymała w obszarze świadczenia usług publicznych przez internet.
Duńskie firmy wchodzą do internetu
Dania jest też liderem w zakresie wykorzystania technologii cyfrowych przez biznes. Coraz więcej firm korzysta z usług obliczeniowych w chmurze, elektronicznych faktur i mediów społecznościowych. Ponadto na wysokim poziomie utrzymuje się sprzedaż internetowa prowadzona przez małe i średnie firmy.
Dania zapewnia dostęp do szybkiego, szerokopasmowego internetu (NGA), a stopień wykorzystania szybkich połączeń internetowych stale rośnie i zdecydowanie przewyższa europejską średnią. Poza tym w Danii jest największy zasięg 4G.
- „Fakt, że Dania została uznana za państwo o najwyższym poziomie cyfryzacji w UE potwierdza, że oferuje ona doskonałe warunki międzynarodowym firmom technologicznym, które są zainteresowane testowaniem i rozwojem nowych rozwiązań informatycznych. Dania nie tylko oferuje infrastrukturę informatyczną najwyższej klasy, ale także konsumentów, którzy chętnie testują nowe technologie. Ponadto duńskie organizacje cechuje duża zdolność i chęć stosowania nowych technologii oraz wprowadzania zmian w systemie pracy. Właśnie te czynniki były przyczyną ostatnich inwestycji dokonanych przez głównych graczy technologicznych, np. IBM i Singularity University, którzy ogłosili, że otwierają w Danii centra innowacji” - mówi Lasse Grøn Christensen, szef zespołu ICT agencji rządowej Invest in Denmark.
DESI 2017
DESI prezentuje informacje odnoszące się do poszczególnych krajów unijnych i dotyczące łączności (powszechności, szybkości i przystępności cenowej sieci szerokopasmowych), umiejętności korzystania z Internetu, stopnia wykorzystania jego możliwości (w zakresie np. czerpania wiadomości lub dokonywania zakupów) oraz stopnia zaawansowania kluczowych technologii cyfrowych (faktur elektronicznych, e-handlu czy usług w tzw. „chmurze”) i cyfrowych usług publicznych, takich jak e-administracja i e-zdrowie.
Najwyższe wskaźniki zaawansowania cyfrowych technologii notuje Dania (0,71 w skali od 0 do 1), Finlandia (0,68) oraz Szwecja (0,67). Pozostająca poza UE Norwegia otrzymała natomiast notę 0,69.
Wskaźnik dla Polski osiągnął wartość 0,43, co oznacza pozycję 23. rankingu i jednocześnie szóstą od końca listy (przed Chorwacją, Włochami, Grecją, Bułgarią – i wreszcie – ostatnią na liście Rumunią).
Średnia wartość wskaźnika dla całej Unii to 0,52.
Pozostałe państwa skandynawskie
Finlandia
Finlandia zajmuje 2. miejsce w rankingu DESI 2017. Jest ona jednym z najbardziej zdigitalizowanych państw na świecie. Uzyskała bardzo dobre oceny w czterech z pięciu kategorii, a szczególnie dobrze wypadła w kategorii „umiejętności posługiwania się technologiami cyfrowymi“, w której znacznie wyprzedza pozostałe państwa członkowskie. Ponadto w tym kraju bardzo rozwinięte są cyfrowe usługi publiczne.
Łączność: Wynik uzyskany przez Finlandię na obszarze łączności jest zaledwie przeciętny, głównie ze względu na to, że stosunkowo mało osób korzysta ze stacjonarnego internetu szerokopasmowego, co z kolei jest bezpośrednio związane z tym, że bardzo popularny jest tam szerokopasmowy internet mobilny.
Kapitał ludzki: Relatywnie najmocniejszą stroną Finlandii są umiejętności posługiwania się technologiami cyfrowymi. Finlandia w szczególności dysponuje bardzo dużą liczbą specjalistów w dziedzinie teleinformatyki i uzyskuje bardzo wysokie oceny w zakresie umiejętności podstawowych oraz liczby osób kończących studia techniczne.
Wykorzystanie internetu: Korzystanie z usług internetowych w Finlandii jest bardzo powszechne, a kraj ten jest liderem pod względem bankowości elektronicznej, z której korzystają prawie wszyscy dorośli obywatele.
Integracja technologii cyfrowej: Fińskie firmy bardzo chętnie korzystają z nowych technologii cyfrowych, w szczególności usług obliczeniowych w chmurze i elektronicznych faktur, jednak transgraniczna sprzedaż internetowa małych i średnich przedsiębiorstw była bardziej ograniczona.
Cyfrowe usługi publiczne: Finlandia uzyskała bardzo wysokie oceny za udostępnianie cyfrowych usług publicznych, mimo że dokonany w ubiegłym roku postęp na obszarze otwartego dostępu do danych był mniejszy niż średnia UE.
Szwecja
Szwecja zajmuje w tegorocznym indeksie DESI 3. miejsce. Kraj ten uzyskał wysokie oceny we wszystkich kategoriach. Najlepszy wynik Szwedzi uzyskali w kategorii wykorzystanie internetu (2. miejsce). Szwecja jest jednym z krajów, które uzyskują najlepsze wyniki w tym obszarze na świecie, dlatego głównym wyzwaniem dla kraju jest dalsze podnoszenie już wysokiego poziomu cyfryzacji.
Łączność: Szwecja charakteryzuje się wysokim poziomem wykorzystania szerokopasmowego internetu mobilnego, a szwedzki rynek cechuje szybko rosnący popyt na takie usługi. Ogromnym wyzwaniem jest dalsze rozszerzenie zasięgu NGA w kontekście trudnych warunków geograficznych.
Wykorzystanie internetu: W ubiegłym roku jeszcze więcej Szwedów korzystało z internetu w celach związanych z przeglądaniem wiadomości, słuchaniem muzyki, oglądaniem filmów i programów telewizyjnych, prowadzeniem rozmów telefonicznych oraz korzystaniem z mediów społecznościowych.
Integracja technologii cyfrowej: Szwedzkie firmy korzystają z technologii cyfrowych, aby poprawić wydajność, produktywność i sprzedaż. Korzystają z usług obliczeniowych w chmurze, sprzedają swoje produkty w internecie, wystawiają faktury elektroniczne i używają mediów społecznościowych do kontaktów ze swoimi klientami.
Cyfrowe usługi publiczne: Szwecja jest powyżej unijnej średniej na obszarze cyfryzacji usług publicznych i ich wykorzystania. Jednak kraj ten osiąga słabsze wyniki w obszarze strategii otwartego dostępu do danych.
Źródło tekstu i grafiki: europa.eu oraz www.investindk.com