Oslo oferuje mieszkańcom 1,2 tys. dolarów na zakup elektrycznego roweru 6-03-2017

WÅ‚adze Oslo chcÄ…c skÅ‚onić swoich mieszkaÅ„ców do jazdy na rowerach, wprowadzajÄ… w życie projekt, w myÅ›l którego oferujÄ… 1,2 tys. dolarów na zakup elektrycznego roweru, umożliwiajÄ…cego również przewóz  wiÄ™kszych zakupów. Aby ubiegać siÄ™ o te Å›rodki, mieszkaÅ„cy nie muszÄ… być osobami o niskich dochodach, ani nawet deklarować  ograniczenia jazdy samochodem.

Dotacja przeznaczona na zakup wyposażonego w maÅ‚y elektryczny silnik roweru (który umożliwia przewiezienie cięższych rzeczy w koszyku lub przyczepce) nie oznacza, że mieszkaÅ„cy otrzymajÄ… taki rower za darmo. Miasto pokryje do 25 procent kosztu pojazdu - dotacja nie przekroczy bowiem 10 tys. koron. Elektryczne rowery towarowe kosztujÄ… obecnie od 20 do 50 tys. koron (od 2,4 do 6 tys. dolarów), co oznacza, że kupujÄ…cy bÄ™dÄ… musieli wyÅ‚ożyć od 1,8 do 4,8 tys. dolarów z wÅ‚asnej kieszeni.

Tak ustalona dotacja ma być w zamyÅ›le krokiem zniechÄ™cajÄ…cym mieszkaÅ„ców do korzystania z samochodów i w rezultacie przeÅ‚ożyć siÄ™ na lepszÄ… jakość powietrza w Oslo. Podobnie jak w wielu innych europejskich miastach tej zimy powietrze w stolicy Norwegii byÅ‚o dość mocno zanieczyszczone, co zmusiÅ‚o wÅ‚adze do wprowadzenia tymczasowego zakazu używania pojazdów z silnikiem diesla.

DziaÅ‚ajÄ…c na rzecz odejÅ›cia od modelu komunikacji opartego na samochodzie, Norwegia inwestuje aż miliard dolarów w nowÄ… infrastrukturÄ™ dla rowerów, dziÄ™ki czemu miÄ™dzy innymi Å›cieżki, którymi w przyszÅ‚oÅ›ci poruszać siÄ™ bÄ™dÄ… w Oslo rowery towarowe, powinny być najlepszej jakoÅ›ci. Jednak nie brakuje tu przeszkód. Teren w Oslo jest dużo bardziej pagórkowaty niż np. w  Amsterdamie czy Kopenhadze, a poza tym czasami panujÄ… tam bardzo trudne warunki atmosferyczne. Z tego powodu jednym z rozwiÄ…zaÅ„ mogÄ… okazać siÄ™ wÅ‚aÅ›nie rowery elektryczne. Nie tylko Å‚atwiej na nich pokonywać wzniesienia, ale sÄ… też one sensownÄ… opcjÄ… w przypadku takich obowiÄ…zków, jak cotygodniowe zakupy spożywcze. Możne je nawet wykorzystywać do podwożenia dzieci do szkoÅ‚y, tak jak ma to miejsce np. w Kopenhadze.

Na projekt przeznaczono 5 mln koron (600 tys. dolarów) - 3 mln dla osób indywidualnych oraz 2 mln dla firm i organizacji - co oznacza, że dziÄ™ki niemu na ulicach Oslo może pojawić siÄ™ od 500 do 1000 elektrycznych rowerów towarowych. Na pewno nie zmieni to  z dnia na dzieÅ„ sposobu, w jaki ludzie przemieszczajÄ… siÄ™ po mieÅ›cie, ale ma za zadanie popularyzacjÄ™ tego niezbyt popularnego dziÅ› Å›rodka transportu, który może zacząć być wykorzystywany przez coraz wiÄ™cej osób.

Nie jest to pierwszy tego typu projekt realizowany przez Oslo. UbiegÅ‚ej zimy dziaÅ‚aÅ‚ podobny system, w ramach którego miasto oferowaÅ‚o do 5 tys. koron (600 dolarów), czyli nieznacznie wiÄ™cej niż 20 procent ceny, aby zachÄ™cić mieszkaÅ„ców do zakupu standardowych rowerów elektrycznych.  Wyniki tego projektu byÅ‚y na tyle satysfakcjonujÄ…ce, że zapadÅ‚a decyzja o wykorzystaniu podobnego systemu wsparcia finansowego w nowym obszarze. 

Pomimo faktu, że pomysÅ‚ na obecnym etapie spotyka siÄ™ z gÅ‚osami krytyki z różnych stron, jest on dowodem,  że zarówno stolica Norwegii, jak i sam kraj sÄ… zdeterminowane, aby transport w mieÅ›cie byÅ‚ czystszy i bardziej ekologiczny. W koÅ„cu to Norwegia  jest krajem, który rozważa budowÄ™ pierwszych na Å›wiecie pÅ‚ywajÄ…cych podwodnych tuneli Å‚Ä…czÄ…cych fiordy, w którym sprzedawanych jest wiÄ™cej samochodów elektrycznych niż tradycyjnych i gdzie wspomniana wyżej kwota miliarda dolarów na infrastrukturÄ™ rowerowÄ… zostanie przeznaczona m.in. na komfortowe Å›cieżki rowerowe na póÅ‚noc od koÅ‚a podbiegunowego.

ŹródÅ‚o: www.norwaynews.no
Zdjęcie: Didrick Stenersen / VisitOSLO

Projekt i wykonanie i2D