Aktualności
Linklaters: OZE - Zielona Energetyka w Polsce
3-11-2021Zielona jesień
Nie bÄ™dzie szczególnie odkrywczym stwierdzenie, że kolor zielony trudno uznać za symbol jesieni. Wspomniana pora roku kojarzy siÄ™ w najlepszym przypadku ze zÅ‚ocistym kolorem spadajÄ…cych liÅ›ci, a w najgorszym z listopadowÄ… szaroÅ›ciÄ….
Niemniej, w prawodawstwie jesieÅ„ zwykle oznacza wzmożony okres aktywnoÅ›ci. Jest to bowiem czas nasilonych prac parlamentarnych, których tempo podyktowane jest chÄ™ciÄ… przeforsowania najistotniejszych zmian prawnych przed koÅ„cem roku kalendarzowego. Dla energetyki odnawialnej najistotniejsze sÄ… dwie zmiany, które mogÄ… nadać tegorocznej jesieni zielonego kolorytu. Chodzi przede wszystkim o dÅ‚ugo oczekiwanÄ… nowelizacjÄ™ ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych oraz o wydÅ‚użenie okresu obowiÄ…zywania aukcyjnego systemu wsparcia dla odnawialnych źródeÅ‚ energii (OZE).
OZE w stronę Słońca
Zanim jednak przejdziemy do kluczowych punktów dla przyszÅ‚oÅ›ci zielonej energetyki w Polsce, warto najpierw spojrzeć na obecnÄ… sytuacjÄ™ branży, którÄ… dobrze ilustrujÄ… wyniki tegorocznych aukcji na sprzedaż energii elektrycznej z OZE.
Z informacji opublikowanych przez URE wynika, że dziÄ™ki tegorocznym aukcjom mogÄ… powstać instalacje fotowoltaiczne o mocy ok. 2,2 GW oraz lÄ…dowe farmy wiatrowe o mocy zaledwie ok. 0,3 GW. Innymi sÅ‚owy, tegoroczne aukcje zostaÅ‚y zdominowane przez fotowoltaikÄ™, co dobitnie obrazuje obecny kierunek rozwoju rynku OZE w Polsce. Warto zaznaczyć, że wedÅ‚ug przyjÄ™tej przez rzÄ…d w lutym br. Polityki Energetycznej Polski do 2040 r. fotowoltaika ma osiÄ…gnąć w Polsce moc rzÄ™du 7 GW do 2030 r. oraz 16 GW do 2040 r. (w porównaniu z niespeÅ‚na 4 GW wedÅ‚ug stanu na koniec 2020 r.). Wydaje siÄ™ jednak, że instalacji fotowoltaicznych może powstać znacznie wiÄ™cej niż przewidziaÅ‚a to Polityka Energetyczna Polski. Najnowsze prognozy Instytutu Energetyki Odnawialnej wskazujÄ… na wzrost mocy wytwórczych fotowoltaiki do nawet 15 GW na koniec 2025 r.
Szczególnie ciekawe wnioski pÅ‚ynÄ… z rozstrzygniÄ™cia aukcji dedykowanej tzw. dużym (tj. o mocy powyżej 1 MW) instalacjom fotowoltaicznym i wiatrowym. Wyniki tej aukcji powinny przeÅ‚ożyć siÄ™ na budowÄ™ nowych aukcyjnych instalacji wiatrowych o mocy jedynie ok. 300 MW. Jest to znacznie mniej, niż wynikaÅ‚o z pierwszych aukcji zorganizowanych dla tych instalacji (w latach 2018-2019), które zakÅ‚adaÅ‚y przyrost mocy lÄ…dowych farm wiatrowych o ponad 3,3 GW.
(Anty)wiatrakowa rewolucja
Zrozumienie przyczyn obecnej sytuacji lÄ…dowej energetyki wiatrowej wymaga krótkiej podróży w przeszÅ‚ość, do roku 2016. To wtedy weszÅ‚a w życie ustawa o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych. Ze wzglÄ™du na przyjÄ™te w niej rozwiÄ…zania, funkcjonuje ona w debacie publicznej jako „ustawa odlegÅ‚oÅ›ciowa” lub – co wiele mówi o jej wpÅ‚ywie na ksztaÅ‚t rynku energetycznego – jako „ustawa antywiatrakowa”. WprowadziÅ‚a ona restrykcje, które skutecznie ograniczyÅ‚y rozwój inwestycji w lÄ…dowe farmy wiatrowe. Na mocy tej ustawy ustanowiony zostaÅ‚ zakaz budowy elektrowni wiatrowych w odlegÅ‚oÅ›ci mniejszej niż 10-krotność wysokoÅ›ci elektrowni wiatrowej od budynków mieszkalnych (zasada 10H). W praktyce oznacza to dystans okoÅ‚o 1,5 – 2 km. WedÅ‚ug analiz Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej wyÅ‚Ä…czono w ten sposób spod inwestycji ok. 99% obszaru paÅ„stwa.
Tymczasowym ratunkiem dla branży wiatrowej byÅ‚y przepisy przejÅ›ciowe do ustawy odlegÅ‚oÅ›ciowej, w myÅ›l których w mocy pozostaÅ‚y pozwolenia na budowÄ™ elektrowni wiatrowych wydane przed jej wejÅ›ciem w życie (tj. do 15 lipca 2016 r.) lub na podstawie wniosków zÅ‚ożonych do tego dnia. Z tego wÅ‚aÅ›nie powodu, w pierwszych aukcjach OZE można byÅ‚o zaobserwować znaczny udziaÅ‚ technologii wiatrowej. Niemniej, wyniki tegorocznej aukcji jasno pokazujÄ…, że tylko odpowiednie zmiany legislacyjne mogÄ… zapewnić dalszy rozwój tej technologii w Polsce.
4 maja 2021 r. zostaÅ‚ opublikowany dÅ‚ugo oczekiwany projekt ustawy o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakÅ‚ada zachowanie zasady 10H z jednoczesnym wprowadzeniem istotnego wyjÄ…tku od niej. Zgodnie z postulatami branży, gminy bÄ™dÄ… mogÅ‚y zezwalać na lokalizacjÄ™ elektrowni wiatrowych w mniejszej odlegÅ‚oÅ›ci od budynków mieszkalnych na podstawie planów miejscowych (MPZP), w oparciu o prognozÄ™ oddziaÅ‚ywania elektrowni na Å›rodowisko, sporzÄ…dzanÄ… na potrzeby projektu planu. Przy czym, odlegÅ‚ość ta nie może być mniejsza niż 500 m. Ostateczna treść projektu może ulec zmianie w wyniku konsultacji publicznych i późniejszych prac parlamentarnych.
Szczególnie ciekawe sÄ… wnioski pÅ‚ynÄ…ce z badaÅ„ firmy Ambiens, które zostaÅ‚y przytoczone w uzasadnieniu do projektu. Aż 75% projektów niezrealizowanych z powodu ustawowych restrykcji miaÅ‚o być zlokalizowanych w odlegÅ‚oÅ›ci od 450 m do 650 m od zabudowy mieszkalnej, natomiast pozostaÅ‚e 25% w zasiÄ™gu 650 m - 1000 m (lub wiÄ™kszym). Oznacza to, że gminy mogÄ… uzyskać instrument realnie pozwalajÄ…cy na odblokowanie nowych wiatrowych inwestycji. Dodatkowo, analizy przytoczone przez autorów projektu wskazujÄ… na potencjaÅ‚ rozwoju lÄ…dowej energetyki wiatrowej do poziomu nawet 23 GW w perspektywie do roku 2030 i 36 GW do roku 2040, podczas gdy aktualnie moc wszystkich farm wiatrowych w Polsce oscyluje w granicach 7 GW (wedÅ‚ug danych Polskich Sieci Energetycznych).
NiewÄ…tpliwie wiÄ™c lÄ…dowa energetyka wiatrowa może odegrać istotnÄ… rolÄ™ w budowie zielonego miksu energetycznego Polski. Jednak, w pierwszej kolejnoÅ›ci, sama potrzebuje zastrzyku energii w postaci bardziej przyjaznego otoczenia regulacyjnego. Niestety, w dalszym ciÄ…gu projekt nie trafiÅ‚ pod obrady Sejmu, nie opublikowano również uwag zgÅ‚aszanych w ramach konsultacji publicznych. Trudno w zwiÄ…zku z tym przewidzieć, czy projekt zostanie ostatecznie przyjÄ™ty, a jeżeli tak, to kiedy i w jakim ksztaÅ‚cie. Można jedynie wyrazić nadziejÄ™, że stanie siÄ™ to jeszcze tej jesieni, aby od nastÄ™pnego roku nowe inwestycje wiatrowe zaczęły siÄ™ pojawiać na energetycznej mapie Polski.
Plan sześcioletni dla OZE
Obserwowalny rozwój energetyki odnawialnej w Polsce może wkrótce wyhamować ze wzglÄ™du na wygasanie aukcyjnego systemu wsparcia dla OZE. Co prawda, instalacje OZE bÄ™dÄ… mogÅ‚y korzystać z benefitów aukcyjnych (w tym prawa do pokrycia ujemnego salda) jeszcze przez wiele lat, ale możliwość wejÅ›cia do systemu skoÅ„czy siÄ™ wraz z koÅ„cem 2021 r. Ustawa o odnawialnych źródÅ‚ach energii wyklucza bowiem możliwość organizacji aukcji OZE po upÅ‚ywie tego terminu.
W tym kontekÅ›cie, kluczowe sÄ… dalsze losy nowelizacji ustawy o OZE w zakresie przedÅ‚użenia aukcyjnego systemu wsparcia. Na poczÄ…tku października br. Prezydent podpisaÅ‚ ustawÄ™ z dnia 11 sierpnia 2021 r. o zmianie ustawy o odnawialnych źródÅ‚ach energii oraz niektórych innych ustaw, która przewiduje m.in. wydÅ‚użenie tego okresu do koÅ„ca 2027 r., tj. aż o 6 lat. O wadze proponowanych zmian najlepiej Å›wiadczy fakt, że wspomniany 6-letni okres jest dÅ‚uższy aniżeli dotychczasowy okres obowiÄ…zywania przepisów regulujÄ…cych aukcyjny system wsparcia dla OZE (które weszÅ‚y w życie 1 lipca 2016 r.).
Jakkolwiek nowe przepisy wchodzÄ… w życie z dniem 30 października 2021 r., to ich skuteczność w wyżej wspomnianym zakresie zależy od pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej o zgodnoÅ›ci pomocy publicznej z rynkiem wewnÄ™trznym. OpierajÄ…c siÄ™ o publicznie dostÄ™pne informacje, zmiana programu pomocowego nie zostaÅ‚a jeszcze notyfikowana do Komisji Europejskiej (KE). BiorÄ…c pod uwagÄ™ dotychczasowe doÅ›wiadczenia w zakresie rozpatrywania przez KE zmian w programie pomocowym dla OZE, wydaje siÄ™, że decyzja powinna zostać wydana w terminie nieprzekraczajÄ…cym dwóch miesiÄ™cy, liczÄ…c od daty notyfikacji. Na ostateczne rozstrzygniÄ™cie przyjdzie wiÄ™c pewnie poczekać do przyszÅ‚ego roku.
Autorzy
Jakub DÄ…browski Managing associate, praktyka energetyki i infrastruktury, Linklaters Warszawa |
|
Michał Maruszak Associate, praktyka energetyki i infrastruktury, Linklaters Warszawa |
Linklaters - więcej aktualności i informacji