Scania Polska: Kamień milowy elektryfikacji

16-09-2020

Scania wprowadza na rynek gamÄ™ elektrycznych pojazdów ciężarowych. To kluczowy etap w procesie przewodzenia zmianie we wdrażaniu zrównoważonego systemu transportowego. Hybrydy plug-in oraz pojazdy w peÅ‚ni elektryczne bÄ™dÄ… wykorzystywane przede wszystkim do pracy w mieÅ›cie, m.in. w transporcie dystrybucyjnym.

To ważny krok w rozwoju firmy Scania, która ma już duże doÅ›wiadczenie w produkcji pojazdów premium napÄ™dzanych olejem napÄ™dowym i paliwami odnawialnymi. W nadchodzÄ…cych latach Scania bÄ™dzie rozwijać gamÄ™ zelektryfikowanych pojazdów z myÅ›lÄ… o wszystkich zastosowaniach, także w transporcie dalekodystansowym i budownictwie.

– Z wielkÄ… dumÄ… ogÅ‚aszamy rozpoczÄ™cie dÅ‚ugoterminowego zaangażowania firmy Scania w elektryfikacjÄ™. W nadchodzÄ…cych latach bÄ™dziemy corocznie wprowadzać pojazdy elektryczne w caÅ‚ej gamie i w tym celu reorganizujemy produkcjÄ™. Szczególne znaczenie ma fakt, że za kilka lat wprowadzimy również elektryczne pojazdy wykorzystywane w transporcie dÅ‚ugodystansowym, przystosowane do szybkiego Å‚adowania podczas obowiÄ…zkowych 45-minutowych przerw dla kierowców –  komentuje Henrik Henriksson, prezes i dyrektor generalny Scania.

Elektryfikacja flot ciężkich pojazdów użytkowych ma kluczowe znaczenie dla dotrzymania zobowiÄ…zaÅ„ porozumienia paryskiego o ograniczeniu globalnego ocieplenia i utrzymania przyrostu temperatury poniżej 1,5°C. Pojazdy elektryczne bÄ™dÄ… coraz bardziej atrakcyjnÄ… alternatywÄ… dla użytkowników zorientowanych na postÄ™p. Na wstÄ™pnym etapie Scania bÄ™dzie rozwijać i wdrażać do pracy hybrydy i pojazdy w peÅ‚ni elektryczne we wspóÅ‚pracy z takimi klientami.
W peÅ‚ni elektryczny pojazd ciężarowy Scania jest dostÄ™pny z kabinami L i P. Pojazd wyposażono w silnik elektryczny o mocy 230 kW (310 KM) i pakiety baterii o pojemnoÅ›ci 165 – 300 kWh. Klienci mogÄ… wybierać zestawy zÅ‚ożone z 5 lub 9 baterii. WiÄ™kszy z nich zapewnia zasiÄ™g do 250 km na jednym Å‚adowaniu.

Podobnie hybryda plug-in Scania – również jest dostÄ™pna z kabinami L i P. Pojazd umożliwia pokonywanie dÅ‚ugich dystansów z wykorzystaniem silnika spalinowego oraz do 60 km w oparciu o pracÄ™ silnika elektrycznego, tam gdzie to jest wymagane. W poÅ‚Ä…czeniu z zastosowaniem paliw odnawialnych, operatorzy transportowi mogÄ… znaczÄ…co przyczynić siÄ™ do ochrony klimatu.

Oba typy napÄ™du: elektryczny i hybrydowy wykorzystujÄ… system moduÅ‚owy Scania i liczne komponenty sprawdzone i z powodzeniem wykorzystywane w caÅ‚ej gamie pojazdów tej marki. ZapewniajÄ… wiÄ™c doskonale znanÄ… klientom trwaÅ‚ość i niezawodność.

– Chociaż zelektryfikowane pojazdy to pod pewnymi wzglÄ™dami nowe rozwiÄ…zanie, podjÄ™liÅ›my wszelkie możliwe kroki, aby odnosiÅ‚y siÄ™ do nich te same kryteria dyspozycyjnoÅ›ci, co wobec innych naszych pojazdów ciężarowych. Scania wyznacza wysokie standardy jakoÅ›ci i nasze elektryczne pojazdy ciężarowe sÄ… z nimi zgodne – komentuje Anders Lampinen, dyrektor ds. nowych technologii w Scania.

Elektryczne pojazdy mogÄ… być wykorzystywane do transportu różnych Å‚adunków, także w temperaturze kontrolowanej. MogÄ… także stanowić podstawÄ™ zabudowy dla pojazdów z zabudowÄ… hakowÄ…, wywrotek, betonomieszarek, Å›mieciarek, a także pojazdów straży pożarnej i pomocy drogowej.
– JesteÅ›my przekonani, że klienci, którzy sÄ… zwolennikami postÄ™pu z chÄ™ciÄ… doÅ‚Ä…czÄ… do elektryfikacji, podejmujÄ…c pierwsze kroki w celu przygotowania swoich flot na przyszÅ‚ość. Wdrożenie jej w najwiÄ™kszych firmach z dużymi flotami stwarza możliwość szybkiego zdobycia doÅ›wiadczenia w tym obszarze. Dodatkowo najwiÄ™ksi nabywcy usÅ‚ug transportowych sÄ… zainteresowani zmniejszeniem swojego Å›ladu wÄ™glowego – dodaje Anders Lampinen.

Hybrydy plug-in i pojazdy w peÅ‚ni elektryczne odegrajÄ… kluczowÄ… rolÄ™ w centrach miast wraz z powiÄ™kszaniem siÄ™ stref o ograniczonej emisji. PrzyczyniÄ… siÄ™ również do lepszego wykorzystania flot. Ponieważ sÄ… ciche bÄ™dÄ… mogÅ‚y pracować w nocy i nad ranem, unikajÄ…c korków i trudnoÅ›ci z zaparkowaniem. Badania wskazujÄ…, że dostawy poza godzinami szczytu mogÄ… być realizowane do 30 proc. szybciej w porównaniu z tymi wykonywanymi w ciÄ…gu dnia. WpÅ‚ywa na to wiÄ™ksza dostÄ™pność miejsc postojowych, mniejszy ruch uliczny, wyższÄ… prÄ™dkość oraz możliwość czÄ™stszego przejeżdżania skrzyżowaÅ„ na zielonym Å›wietle.
Elektryczny pojazd ciężarowy jest oferowany z pakietem 5 baterii o pojemności 165 kWh lub 9 baterii o pojemności 300 kWh. Ponieważ nie ma silnika spalinowego, jedna z baterii zajmuje jego miejsce. Pozostałe znajdują się wzdłuż ramy.

Baterie można ładować prądem stałym 130 kW przez wtyczkę CCS (Combined Charging System). Naładowanie pakietu 5 baterii zajmuje mniej niż 55 minut, a pakietu 9 baterii mniej niż 100 minut. Ponadto baterie są ładowane podczas jazdy w wyniku rekuperacji.
Ponieważ hybryda plug-in jest wyposażona w silnik spalinowy, miejsca na akumulatory jest mniej. Pojazd ma 3 baterie o pojemnoÅ›ci 90 kWh, które sÄ… źródÅ‚em energii dla silnika elektrycznego o mocy 115 kW. Czas Å‚adowania od zera do 80 proc. wynosi okoÅ‚o 35 minut. Odzyskiwana jest energia hamowania, a pojazd można również doÅ‚adować przy każdym zaÅ‚adunku i rozÅ‚adunku. Wraz z silnikiem elektrycznym wystÄ™puje silnik spalinowy o mocy 280-360 KM. ZasiÄ™g na napÄ™dzie elektrycznym dochodzi do 60 km.

W obu wariantach napÄ™du wystÄ™puje tryb cichy. Pojazd w peÅ‚ni elektryczny ponadto odznacza siÄ™ znakomitym przyspieszeniem uzyskanemu dziÄ™ki momentowi obrotowemu wynoszÄ…cemu 2200 Nm. Każdy z pojazdów, zarówno hybrydy plug-in, jak i pojazdy w peÅ‚ni elektryczne, zapewniajÄ… nowe i niesamowite wrażenia z jazdy.


Scania Polska - więcej aktualności i informacji

Projekt i wykonanie i2D