Aktualności
Scania Polska: WyjÄ…tkowy ambulans Scania
20-04-2020Służba zdrowia w Sztokholmie inwestuje w nowe pojazdy, aby skutecznie mierzyć się nawet z najbardziej wymagającymi zadaniami. W jej flocie znalazł się pojazd Scania do intensywnej terapii.
90 sekund. W tym czasie załoga karetki pogotowia ratunkowego powinna opuścić bazę w Solnej w Szwecji i wyruszyć do zgłoszenia. W nowym pojeździe do intensywnej terapii przewożeni są najbardziej wymagający pacjenci. W każdym wieku, w całym kraju, a nawet za granicą. Często z całym zespołem służb medycznych.
Nowa karetka intensywnej terapii z regionu Sztokholmu została zbudowana na podwoziu Scania i zarejestrowana jako autobus, ponieważ znajduje się w niej więcej niż dziewięć miejsc siedzących i transportowany jest pacjent. Pojazd ma 10 m długości i 3,5 m wysokości.
– Koronawirus osiada na pÅ‚ucach, a ci, którzy zachorujÄ…, potrzebujÄ… opieki pulmonologicznej na oddziale intensywnej terapii. Obecnie możemy zapewnić opiekÄ™ na podobnym poziomie już podczas transportu. Mamy ten sam sprzÄ™t medyczny oraz zapasy tlenu, a dziÄ™ki systemom zabezpieczajÄ…cym i zasilania awaryjnego możemy zrobić też dÅ‚uższe postoje – wyjaÅ›nia Christian Strand, który od 13 lat jest ratownikiem pogotowia i kierownikiem pojazdu na stacji w Solnej.
W pojeździe ratowniczym Scania jest również miejsce na dwa inkubatory. Ambulans jest wykorzystywany przez pediatrów ze Szpitala Uniwersyteckiego Karolinska, którzy pomagajÄ… dzieciom z różnych części kraju. RosnÄ…ce zapotrzebowanie na duże pojazdy transportowe w sektorze opieki zdrowotnej wynika z rozwijajÄ…cej siÄ™ opieki medycznej.
– Transport pacjenta zawsze niesie ze sobÄ… poważne ryzyko. Istotny jest nawet sposób, w jaki zespóÅ‚ porusza siÄ™ wokóÅ‚ pacjenta, dlatego czÅ‚onkowie zespoÅ‚u starajÄ… siÄ™ pozostać zabezpieczeni pasami. JeÅ›li trzeba podjąć bardziej zaawansowane dziaÅ‚ania czy pomiary pojazd musi stanąć. Ambulans posiada silnik diesla i akumulatory zapewniajÄ…ce pracÄ™ przez 24 godziny. W przypadku awarii ukÅ‚adu hydraulicznego, tylnÄ… windÄ™ zaÅ‚adunkowÄ… można obsÅ‚ugiwać rÄ™cznie. Zapasy tlenu zwykÅ‚ej karetki pogotowia wynoszÄ… 1000 l tlenu, tymczasem w pojeździe pogotowia intensywnej terapii wynoszÄ… 12 000 l – wyjaÅ›nia Christian Strand.
Opracowanie projektu pojazdu zajęło okoÅ‚o trzech lat. PowstaÅ‚ on w oparciu o potrzeby i opinie grupy pracowników z obsady pojazdów specjalnych. ZabudowÄ™ wykonaÅ‚a firma Groth Kaross AB. Jednym z wyzwaÅ„ zwiÄ…zanych z tego typu pojazdami jest konieczność utrzymania dziaÅ‚ania kilku funkcji, na przykÅ‚ad specjalistycznego systemu ogrzewania, zwykle używanego w budynkach.
Ambulans zostaÅ‚ poddany różnym testom pod kÄ…tem wystÄ™pujÄ…cych przeciążeÅ„ i wytrzymaÅ‚oÅ›ci konstrukcji podÅ‚ogi, foteli i noszy. Zamontowano w nim tylnÄ… windÄ™ zaÅ‚adunkowÄ…, możliwe jest również swobodne przejÅ›cie do kabiny.
– Kwestie bezpieczeÅ„stwa miaÅ‚y dla nas priorytetowe znaczenie podczas planowania inwestycji w transport zwiÄ…zany z intensywnÄ… opiekÄ… medycznÄ… w regionie Sztokholmu – dodaje Christan Strand.
Fakty na temat pojazdu Scania do intensywnej terapii o numerze 339-9190:
• 13-litrowy, 6-cio cylindrowy silnik Scania o mocy 410KM speÅ‚niajÄ…cy normÄ™ Euro 6,
• nadwozie wykonane przez firmÄ™ Groth Kaross,
• zaawansowany system hamowania awaryjnego z radarem i kamerÄ…, kamera cofania 360 stopni, asystent pasa ruchu Scania,
• akumulatory litowo-jonowe oraz dodatkowy system awaryjnego zasilania do 10 godzin,
• znaczne iloÅ›ci sprzÄ™tu medycznego, takiego jak pompy z lekami oraz możliwość monitorowana stanu pacjenta,
• system blokad w podÅ‚odze uÅ‚atwiajÄ…cy reorganizacjÄ™ przestrzeni.
Scania Polska - więcej aktualności i informacji