Volvo Polska Sp. z o.o.: dostarczyło miejskie autobusy elektryczno-hybrydowe (plug-in) do Grudziądza

17-07-2019

Volvo Polska dostarczyÅ‚o siedem miejskich autobusów hybrydowych typu plug-in (tzw. elektryczne hybrydy) do GrudziÄ…dza. Volvo wyposażyÅ‚o też miasto w dwie stacje szybkiego Å‚adowania - na trasie autobusów oraz siedem stacji wolnego Å‚adowania - w zajezdni.

Autobusy Volvo 7900 Electric Hybrid przyjechaÅ‚y do GrudziÄ…dza bezpoÅ›rednio z wrocÅ‚awskiej fabryki Volvo, gdzie sÄ… projektowane i produkowane seryjnie od 2010 roku. PomieszczÄ… 90 pasażerów, zostaÅ‚y wyposażone m.in. w klimatyzacjÄ™, system elektronicznej informacji pasażerskiej, system lokalizacji pojazdu, monitoring wizyjny, porty USB do Å‚adowania urzÄ…dzeÅ„ mobilnych, bezprzewodowy Internet WiFi czy system detekcji oraz gaszenia pożaru w komorze silnika i komorze niezależnego ogrzewania.

OdebraliÅ›my siedem nowych autobusów hybrydowych, które bÄ™dÄ… poruszać siÄ™ po naszym mieÅ›cie. To ekologiczne rozwiÄ…zanie i krok w kierunku nowoczesnoÅ›ci. Komunikacja miejska jest jednym z najważniejszych aspektów funkcjonowania każdego miasta. ChciaÅ‚bym, żeby w tej sferze GrudziÄ…dz caÅ‚y czas siÄ™ rozwijaÅ‚ i aby grudziÄ…dzanie jeszcze chÄ™tniej decydowali siÄ™ na podróż Å›rodkami komunikacji publicznej - powiedziaÅ‚ Maciej Glamowski, Prezydent GrudziÄ…dza.

Cieszymy siÄ™, że GrudziÄ…dz doÅ‚Ä…cza do grona miast stawiajÄ…cych na elektromobilność i ekologiczny transport publiczny, a mieszkaÅ„cy mogÄ… korzystać z nowoczesnych i przyjaznych Å›rodowisku autobusów Volvo. NapÄ™d elektryczno-hybrydowy bardzo dobrze sprawdza siÄ™ w ruchu miejskim - dziÄ™ki wykorzystaniu silnika elektrycznego pojazdy mogÄ… poruszać siÄ™ caÅ‚kowicie bezemisyjnie na wielu odcinkach trasy, a co za tym idzie - zużywajÄ… mniej paliwa, emitujÄ… mniej zanieczyszczeÅ„, sÄ… ciche - powiedziaÅ‚ Marek GawroÅ„ski, Wiceprezes Volvo Polska ds. Relacji z Sektorem Publicznym.

Niski poziom haÅ‚asu to nie jedyna zaleta autobusów Volvo 7900 Electric Hybrid. Elektryczne hybrydy (plug-in) zużywajÄ… o 60% mniej paliwa od autobusów z silnikiem diesla, a emisja dwutlenku wÄ™gla zostaje zredukowana aż o 75 do 90% Dla porównania - tradycyjne hybrydy zużywajÄ… ok. 40% mniej paliwa i emitujÄ… 40-50% mniej szkodliwych substancji od autobusów spalinowych.

Hybrydy plug-in to jeden z trzech rodzajów zelektryfikowanych autobusów miejskich, które Volvo dostarcza do polskich miast. Tym różniÄ… siÄ™ od tradycyjnych hybryd, że na wiÄ™kszoÅ›ci trasy zasilane sÄ… wyÅ‚Ä…cznie energiÄ… elektrycznÄ… – niewielki silnik spalinowy peÅ‚ni jedynie funkcjÄ™ pomocniczÄ…. Taki autobus przejechać może w trybie elektrycznym ok. 70 proc. trasy (w zależnoÅ›ci od warunków, w jakich siÄ™ porusza), a doÅ‚adowanie baterii odbywa siÄ™ na przystankach koÅ„cowych i trwa jedynie trzy do szeÅ›ciu minut – po tak krótkim czasie autobus może ruszać w trasÄ™. Elektryczne hybrydy mogÄ… też być Å‚adowane przy pomocy funkcji plug-in – np. nocÄ… w zajezdni. Oba rozwiÄ…zania zostanÄ… zastosowane w GrudziÄ…dzu – w mieÅ›cie powstaÅ‚y dwie stacje szybkiego Å‚adowania oraz siedem stacji wolnego Å‚adowania – w zajezdni.

W przypadku hybryd plug-in istnieje ponadto możliwość zaprogramowania, w którym momencie autobus bÄ™dzie wykorzystywaÅ‚ napÄ™d elektryczny, a w którym spalinowy. System umożliwia dokÅ‚adne skalkulowanie zapotrzebowania na energiÄ™ na danej trasie i wgranie do komputera sterujÄ…cego pracÄ… jednostki napÄ™dowej algorytmu, który automatycznie, po odczytaniu danych z GPS, przeÅ‚Ä…czy napÄ™d ze spalinowego na elektryczny w strefach nisko- bÄ…dź zeroemisyjnych – np. w okolicach szkóÅ‚, szpitali czy osiedli mieszkaniowych.

Z perspektywy miast to rozwiÄ…zanie wydaje siÄ™ być bardzo interesujÄ…ce, pozwala na zupeÅ‚nie inne spojrzenie na kwestie projektowania. Możliwe jest tworzenie stref zeroemisyjnych, wolnych od spalin – elektryczna hybryda ma możliwość przejazdu w peÅ‚ni elektrycznego w takich strefach. Co wiÄ™cej – autobus taki może mieć np. przystanek wewnÄ…trz galerii handlowej – gdzie bÄ™dzie siÄ™ poruszaÅ‚ wyÅ‚Ä…cznie przy wykorzystaniu energii elektrycznej, a wiÄ™c cicho i bezemisyjnie – mówi Marek GawroÅ„ski.

GrudziÄ…dz to kolejne miasto, które zdecydowaÅ‚o siÄ™ na zelektryfikowane autobusy miejskie Volvo. Hybrydy Volvo kursujÄ… dziÅ› na regularnych liniach w Krakowie, Sosnowcu, InowrocÅ‚awiu, Tarnowskich Górach, Jeleniej Górze, BiaÅ‚ymstoku, KroÅ›nie, Lesznie, KÄ™dzierzynie-Koźlu i Warszawie. W najbliższym czasie hyrydowe autobusy Volvo trafiÄ… jeszcze do EÅ‚ku. W sumie Volvo dostarczyÅ‚o do tej pory ze swojej wrocÅ‚awskiej fabryki ponad 2 tys. hybryd operatorom transportu publicznego w ponad dwudziestu krajach.


Volvo Polska Sp. z o.o. - więcej aktualności i informacji

Projekt i wykonanie i2D