Volvo Polska Sp. z o.o.: Wykorzystanie baterii autobusów elektrycznych do magazynowania energii słonecznej

17-12-2018

RozpoczÄ…Å‚ dziaÅ‚alność prawdopodobnie pierwszy w Europie magazyn energii, wykorzystujÄ…cy baterie autobusów elektrycznych. Baterie pochodzÄ…ce z autobusów elektrycznych Volvo kursujÄ…cych na linii 55 w Göteborgu w Szwecji otrzymajÄ… „drugie życie” i posÅ‚użą do magazynowania energii sÅ‚onecznej. Jest to część projektu badawczego, w ramach którego Volvo Buses, Göteborg Energi, Riksbyggen i Johanneberg Science Park wspóÅ‚pracujÄ… w celu zbadania możliwoÅ›ci magazynowania energii elektrycznej w blokach mieszkalnych, które samodzielnie produkujÄ… energiÄ™ za poÅ›rednictwem paneli sÅ‚onecznych.

Dążenie do ponownego użycia i recyklingu baterii jest kwestiÄ… kluczowÄ…, ponieważ coraz wiÄ™cej miast planuje przejÅ›cie na transport elektryczny. Volvo Buses bierze udziaÅ‚ w projekcie badawczym, w wyniku którego używane baterie autobusowe otrzymajÄ… „drugie życie” i posÅ‚użą do magazynowania energii sÅ‚onecznej. Testy prowadzone sÄ… w spóÅ‚dzielni mieszkaniowej Viva w Riksbyggen w Gothenburgu, kompleksie mieszkalnym, który ma być najbardziej innowacyjnym i zrównoważonym szwedzkim projektem mieszkaniowym - Positive Footprint Housing. Najemcy dopiero zaczynajÄ… wprowadzać siÄ™ do swoich nowych mieszkaÅ„.

W spóÅ‚dzielni mieszkaniowej Viva, w Riksbyggen, Volvo, Göteborg Energi i Johanneberg Science Park stworzyÅ‚y wyjÄ…tkowy system, w oparciu o który energia z paneli sÅ‚onecznych zamontowanych na dachach budynków mieszkalnych przechowywana jest w akumulatorach, które wczeÅ›niej zasilaÅ‚y elektryczne autobusy na trasie linii 55. Magazynowanie energii pomaga pomniejszać szczytowe wartoÅ›ci zużycia energii w obiekcie, a także sÅ‚uży do przechowywania lub sprzedaży nadwyżki energii sÅ‚onecznej. Energia może także zostać odkupiona od krajowych dostawców i magazynowana w celu przyszÅ‚ego użycia, jeÅ›li tylko bÄ™dzie niedroga oraz ekologiczna. Poprawia to efektywność systemu energetycznego spóÅ‚dzielni Viva oraz sieci energetycznej miasta.

„Wiemy, że akumulatory do autobusów elektrycznych majÄ… duży potencjaÅ‚ w zakresie innych zastosowaÅ„, takich jak magazynowanie energii po zakoÅ„czeniu ich eksploatacji w transporcie publicznym. Sprawdzamy, w jakim stopniu możemy wykorzystać ten potencjaÅ‚. Wykorzystanie akumulatorów w magazynach energii zapewnia im dÅ‚uższe funkcjonowanie, co z kolei oznacza lepsze wykorzystanie zasobów i mniejszy wpÅ‚yw na Å›rodowisko. W Volvo badamy różne możliwoÅ›ci ponownego wykorzystania akumulatorów autobusowych do magazynowania energii, a Viva stanowi jeden z przykÅ‚adów takich dziaÅ‚aÅ„.” -  mówi Ylva Olofsson, koordynator projektu w Volvo.

W magazynie energii znajduje siÄ™ 14 używanych akumulatorów litowo-jonowych pochodzÄ…cych z autobusów elektrycznych. SÄ… one instalowane w komorze baterii i poÅ‚Ä…czone ze sobÄ… w celu utworzenia pakietu o pojemnoÅ›ci 200 kWh. DziÄ™ki takiemu magazynowi wiÄ™ksza część energii sÅ‚onecznej wytwarzanej przez Viva jest wykorzystywana na potrzeby energetyczne spóÅ‚dzielni mieszkaniowej.

Testy magazynowania energii w używanych akumulatorach autobusowych odbywają się przy wsparciu projektu UE IRIS Smart Cities. Z kolei IRIS jest projektem Light House, finansowanym przez EU HORIZON 2020.


Volvo Polska Sp. z o.o. - więcej aktualności i informacji

Projekt i wykonanie i2D