Volvo Polska Sp. z o.o.: podpisało umowę z Grudziądzem na dostawę hybryd plug-in i stacji ładowania

30-07-2018

Miasto GrudziÄ…dz i Volvo Polska podpisaÅ‚y dziÅ› umowÄ™ na dostawÄ™ 7 autobusów hybrydowych typu plug-in (tzw. elektryczne hybrydy). To już drugie w tym roku - po InowrocÅ‚awiu - zamówienie na te autobusy w Polsce. Volvo zainstaluje też w mieÅ›cie stacje szybkiego i wolnego Å‚adowania.

Po rozstrzygniÄ™ciu pod koniec czerwca przetargu na dostawÄ™ autobusów miejskich o napÄ™dzie hybrydowym typu plug-in oraz stacji wolnego i szybkiego Å‚adowania, w którym wybrana zostaÅ‚a oferta Volvo, dziÅ› Miasto GrudziÄ…dz i Volvo Buses podpisaÅ‚y umowÄ™. Volvo dostarczy do GrudziÄ…dza 7 pojazdów Volvo 7900 Electric Hybrid, które wyposażone bÄ™dÄ… m.in. w klimatyzacjÄ™, system elektronicznej informacji pasażerskiej, system lokalizacji pojazdu, monitoring wizyjny, porty USB do Å‚adowania smartfonów, bezprzewodowy Internet WiFi czy system detekcji oraz gaszenia pożaru w komorze silnika i komorze niezależnego ogrzewania. Volvo zainstaluje ponadto w mieÅ›cie 2 stacje szybkiego Å‚adowania - na trasie autobusów oraz 7 stacji wolnego Å‚adowania w zajezdni.

Hybrydy plug-in to jeden z trzech rodzajów zelektryfikowanych autobusów miejskich, które Volvo dostarcza do Polskich miast. Tym różniÄ… siÄ™ od tradycyjnych hybryd, że na wiÄ™kszoÅ›ci trasy zasilane sÄ… wyÅ‚Ä…cznie energiÄ… elektrycznÄ… – niewielki silnik spalinowy peÅ‚ni jedynie funkcjÄ™ pomocniczÄ…. Taki autobus przejechać może w trybie elektrycznym ok. 70 proc. trasy (w zależnoÅ›ci od warunków, w jakich porusza siÄ™ autobus), a doÅ‚adowanie baterii odbywa siÄ™ na przystankach koÅ„cowych i trwa jedynie trzy do szeÅ›ciu minut – po tak krótkim czasie autobus może ruszać w trasÄ™. Elektryczne hybrydy mogÄ… też być Å‚adowane przy pomocy funkcji plug-in – np. nocÄ… w zajezdni. Oba rozwiÄ…zania zostanÄ… zastosowane w GrudziÄ…dzu.

Elektryczne hybrydy (plug-in) zużywajÄ… o 60 proc. mniej paliwa od autobusów z silnikiem diesla, a emisja dwutlenku wÄ™gla zostaje zredukowana aż o 75 do 90 proc. Dla porównania – tradycyjne hybrydy zużywajÄ… ok. 40 proc. mniej paliwa i emitujÄ… 40-50 proc. mniej szkodliwych substancji od autobusów spalinowych.

W przypadku hybryd plug-in istnieje ponadto możliwość zaprogramowania, w którym momencie autobus bÄ™dzie wykorzystywaÅ‚ napÄ™d elektryczny, a w którym spalinowy. System umożliwia dokÅ‚adne skalkulowanie zapotrzebowania na energiÄ™ na danej trasie i wgranie do komputera sterujÄ…cego pracÄ… jednostki napÄ™dowej algorytmu, który automatycznie, po odczytaniu danych z GPS, przeÅ‚Ä…czy napÄ™d ze spalinowego na elektryczny w strefach nisko – bÄ…dź zero-emisyjnych – np. w okolicach szkóÅ‚, szpitali, osiedli mieszkaniowych czy centrów miast.

- Z perspektywy miast to rozwiÄ…zanie wydaje siÄ™ być bardzo interesujÄ…ce, pozwala na zupeÅ‚nie inne spojrzenie na kwestie projektowania. Możliwe jest tworzenie stref zero-emisyjnych, wolnych od spalin – elektryczna hybryda ma możliwość przejazdu w peÅ‚ni elektrycznego w takich strefach. Co wiÄ™cej – autobus taki może mieć np. przystanek wewnÄ…trz galerii handlowej – gdzie bÄ™dzie siÄ™ poruszaÅ‚ wyÅ‚Ä…cznie przy wykorzystaniu energii elektrycznej, a wiÄ™c cicho i bezemisyjnie, mówi MaÅ‚gorzata Durda.

–  Po raz pierwszy, na staÅ‚e, na ulice naszego miasta wyjadÄ… autobusy hybrydowe. Do tej pory mieliÅ›my jedynie możliwość testowania tego typu pojazdów, dziÅ› podpisaliÅ›my umowÄ™, dziÄ™ki której grudziÄ…dzka komunikacja miejska wzbogaci siÄ™ o nowoczesne i ekologiczne autobusy. WierzÄ™, że to nie ostatnia tego typu inwestycja, a dziÄ™ki realizacji projektu wspóÅ‚finansowanego ze Å›rodków unijnych „Budowa i przebudowa infrastruktury transportu publicznego wraz z zakupem taboru autobusowego”, zyskamy nie tylko nowoczesne pojazdy, stacje Å‚adowania, ale planujemy również przebudowÄ™ 3 ulic, mówi Prezydent GrudziÄ…dza Robert Malinowski.

Autobusy Volvo trafiÄ… do GrudziÄ…dza w ciÄ…gu dziewiÄ™ciu miesiÄ™cy od daty zÅ‚ożenia zamówienia - bezpoÅ›rednio z wrocÅ‚awskiej fabryki Volvo, gdzie projektowane sÄ… w caÅ‚oÅ›ci przez polskich inżynierów i produkowane seryjnie od 2010 roku.

W Polsce hybrydy Volvo jeżdżą we WrocÅ‚awiu, Sosnowcu, InowrocÅ‚awiu, Tarnowskich Górach i Warszawie, a ostatnio firma wygraÅ‚a przetargi na dostawÄ™ tego typu pojazdów do Krakowa, Jeleniej Góry, BiaÅ‚egostoku i Krosna. W ub. roku Volvo dostarczyÅ‚o 35 hybryd do Sosnowca – to najwiÄ™ksza obecnie w Polsce flota autobusów o napÄ™dzie hybrydowym. Oprócz Polski Volvo podpisaÅ‚o do tej pory umowy na dostawÄ™ zelektryfikowanych autobusów do Wielkiej Brytanii, Danii, Luksemburga, Holandii, Norwegii, Singapuru i Szwecji. Na caÅ‚ym Å›wiecie Volvo sprzedaÅ‚o do tej pory ponad 4000 zelektryfikowanych autobusów.


Volvo Polska Sp. z o.o. - więcej aktualności i informacji

Projekt i wykonanie i2D