Aktualności
Volvo Polska Sp. z o.o.: pierwsze w Polsce miejskie autobusy elektryczno-hybrydowe
27-02-2018Volvo Polska wygraÅ‚o przetarg na dostawÄ™ 16 zelektryfikowanych autobusów miejskich do InowrocÅ‚awia: oÅ›miu caÅ‚kowicie elektrycznych i oÅ›miu elektryczno-hybrydowych. BÄ™dzie to pierwsze w Polsce zamówienie na autobusy o napÄ™dzie elektryczno-hybrydowym (typu plug-in). InowrocÅ‚aw to z kolei pierwsze w Polsce miasto, w którym po realizacji zamówienia flota autobusów miejskich bÄ™dzie caÅ‚kowicie zelektryfikowana.
Rozpisany przez miasto przetarg na dostawÄ™ 16 nowych autobusów miejskich skÅ‚adaÅ‚ siÄ™ z dwóch części: 8 autobusów w caÅ‚oÅ›ci elektrycznych oraz 8 elektryczno-hybrydowych (typu plug-in). Te ostatnie różniÄ… siÄ™ od klasycznych hybryd tym, że poruszać siÄ™ mogÄ… bezemisyjnie - wyÅ‚Ä…cznie na silniku elektrycznym - niezależnie od prÄ™dkoÅ›ci i warunków, a Å‚adowanie baterii odbywa siÄ™ podczas hamowania oraz z Å‚adowarki zewnÄ™trznej. W obu przypadkach wybrana zostaÅ‚a oferta Volvo Buses, firma dostarczy do InowrocÅ‚awia 8 autobusów Volvo 7900 Electric i tyle samo Volvo 7900 Electric Hybrid.
– Bardzo siÄ™ cieszymy, że bÄ™dziemy mogli dostarczyć do InowrocÅ‚awia pierwsze w Polsce autobusy o innowacyjnym napÄ™dzie elektryczno-hybrydowym, a także pojazdy caÅ‚kowicie elektryczne. JesteÅ›my też dumni z faktu, że dziÄ™ki dostawom naszych autobusów InowrocÅ‚aw stanie siÄ™ pierwszym w Polsce miastem, którego tabor komunikacji miejskiej skÅ‚adać siÄ™ bÄ™dzie wyÅ‚Ä…cznie z pojazdów zelektryfikowanych. Volvo, jako jedyny producent, już kilka lat temu zrezygnowaÅ‚o z produkcji autobusów miejskich o napÄ™dzie wyÅ‚Ä…cznie spalinowym, w naszej wrocÅ‚awskiej fabryce wytwarzamy tylko pojazdy wykorzystujÄ…ce napÄ™d elektryczny. PrzykÅ‚ad InowrocÅ‚awia pokazuje, że w tym samym kierunku podążajÄ… miasta i operatorzy transportu publicznego w Polsce. Mam nadziejÄ™, ze wkrótce bÄ™dziemy mogli dostarczać kolejne zelektryfikowane autobusy do polskich miast - mówi MaÅ‚gorzata Durda, dyrektor Volvo Buses na PolskÄ™ i Kraje BaÅ‚tyckie.
Autobusy o napÄ™dzie elektryczno-hybrydowym (plug-in) tym różniÄ… siÄ™ od tradycyjnych hybryd, że na wiÄ™kszoÅ›ci trasy zasilane sÄ… wyÅ‚Ä…cznie energiÄ… elektrycznÄ… – niewielki silnik spalinowy peÅ‚ni jedynie funkcjÄ™ pomocniczÄ…. Taki autobus przejechać może w trybie elektrycznym ok. 70 proc. trasy (w zależnoÅ›ci od warunków, w jakich porusza siÄ™ autobus), a doÅ‚adowanie baterii odbywa siÄ™ na przystankach koÅ„cowych i trwa jedynie trzy do szeÅ›ciu minut – po tak krótkim czasie autobus może ruszać w trasÄ™. Elektryczne hybrydy mogÄ… też być Å‚adowane przy pomocy funkcji plug-in – np. w zajezdni. Oba rozwiÄ…zania zostanÄ… zastosowane w przypadku InowrocÅ‚awia.
Elektryczne hybrydy (plug-in) zużywajÄ… o 60 proc. mniej paliwa od autobusów z silnikiem diesla, a emisja dwutlenku wÄ™gla zostaje zredukowana aż o 75 do 90 proc. Dla porównania – tradycyjne hybrydy zużywajÄ… ok. 40 proc. mniej paliwa i emitujÄ… 40-50 proc. mniej szkodliwych substancji od autobusów spalinowych.
W przypadku elektrycznych hybryd istnieje ponadto możliwość zaprogramowania, w którym momencie autobus bÄ™dzie wykorzystywaÅ‚ napÄ™d elektryczny, a w którym spalinowy. System umożliwia dokÅ‚adne skalkulowanie zapotrzebowania na energiÄ™ na danej trasie i wgranie do komputera sterujÄ…cego pracÄ… jednostki napÄ™dowej algorytmu, który automatycznie, po odczytaniu danych z GPS, przeÅ‚Ä…czy napÄ™d ze spalinowego na elektryczny w strefach nisko – bÄ…dź zero-emisyjnych – np. w okolicach szkóÅ‚, szpitali, osiedli mieszkaniowych czy centrów miast.
- Z perspektywy miast to rozwiÄ…zanie wydaje siÄ™ być bardzo interesujÄ…ce, pozwala na zupeÅ‚nie inne spojrzenie na kwestie projektowania. Możliwe jest tworzenie stref zero-emisyjnych, wolnych od spalin – elektryczna hybryda ma możliwość przejazdu w peÅ‚ni elektrycznego w takich strefach. Co wiÄ™cej – autobus taki może mieć np. przystanek wewnÄ…trz galerii handlowej – gdzie bÄ™dzie siÄ™ poruszaÅ‚ wyÅ‚Ä…cznie przy wykorzystaniu energii elektrycznej, a wiÄ™c cicho i bezemisyjnie - mówi MaÅ‚gorzata Durda.
WnÄ™trze Volvo 7900 Electric i Volvo 7900 Electric Hybrid konfigurowane może być w zależnoÅ›ci od potrzeb zamawiajÄ…cego. W przypadku pojazdów dla InowrocÅ‚awia wymogiem byÅ‚y: monitoring, system informacji pasażerskiej z nagÅ‚oÅ›nieniem, klimatyzacja, porty USB do Å‚adowania urzÄ…dzeÅ„ mobilnych.
Oba typy autobusów dla InowrocÅ‚awia zostanÄ… w caÅ‚oÅ›ci wyprodukowane w Polsce, we wrocÅ‚awskiej fabryce Volvo. W przypadku Volvo 7900 Electric bÄ™dzie to pierwsza dostawa caÅ‚kowicie elektrycznych autobusów tego producenta w Polsce, w przypadku Volvo 7900 Electric Hybrid – w ogóle pierwsza dostawa pojazdów o takim napÄ™dzie w naszym kraju. Do tej pory Volvo dostarczaÅ‚o przede wszystkim autobusy o tradycyjnym napÄ™dzie hybrydowym. W Polsce hybrydy Volvo jeżdżą we WrocÅ‚awiu, Sosnowcu, InowrocÅ‚awiu, Tarnowskich Górach i Warszawie, a ostatnio firma wygraÅ‚a przetargi na dostawÄ™ tego typu pojazdów do Krakowa, Jeleniej Góry, BiaÅ‚egostoku i Krosna. W ub. roku Volvo dostarczyÅ‚o 35 hybryd do Sosnowca – to najwiÄ™ksza obecnie w Polsce flota autobusów o napÄ™dzie hybrydowym.
Do tej pory Volvo na caÅ‚ym Å›wiecie dostarczyÅ‚o operatorom transportu publicznego ponad 3,8 tys. zelektryfikowanych autobusów.
Volvo Polska Sp. z o.o. - więcej aktualności i informacji