Aktualności
DSV Group Poland: 40 lat DSV
10-08-201613 lipca 1976 r. dziewięć niezależnych firm transportowych poÅ‚Ä…czyÅ‚o swoje siÅ‚y tworzÄ…c DSV. CzterdzieÅ›ci lat później to niewielkie duÅ„skie przedsiÄ™biorstwo urosÅ‚o do rozmiarów jednego z najwiÄ™kszych operatorów logistycznych na Å›wiecie.
Obecnie DSV stanowi numer pięć na liÅ›cie globalnych operatorów, zatrudniajÄ…c ponad 40 tys. pracowników na szeÅ›ciu kontynentach. Sukces, jaki firma odniosÅ‚a w tym czasie, jest zasÅ‚ugÄ… ciężkiej pracy wszystkich ludzi tworzÄ…cych DSV. WÅ›ród nich znajdziemy m.in. Annette Hansen z Danii, która jest zwiÄ…zana z firmÄ… prawie od poczÄ…tków jej istnienia.
Annette doÅ‚Ä…czyÅ‚a do DSV w 1983 r. rozpoczynajÄ…c pracÄ™ w rodzinnym mieÅ›cie operatora – Skuldelev w Danii. W czasie swojej kariery zawodowej byÅ‚a ona Å›wiadkiem transformacji niewielkiej lokalnej firmy w Å›wiatowego giganta:
Kiedy rozpoczynaÅ‚am pracÄ™ w Skuldelev nasze biuro mieÅ›ciÅ‚o siÄ™ w przybudówce do garażu przy domu Leifa Tullberga, zaÅ‚ożyciela i pierwszego prezesa firmy. ByÅ‚o nas wtedy w sumie jedenaÅ›cioro – czwórka spedytorów, cztery osoby odpowiedzialne za ksiÄ™gowość, Leif i jego żona. Nasze pomieszczenie socjalne byÅ‚o wielkoÅ›ci malutkiej dzieciÄ™cej sypialni i pracowaliÅ›my w tym czasie wÅ‚aÅ›ciwie bez przerwy, żeby tylko ze wszystkim zdążyć.
Annette opisuje firmÄ™ w poczÄ…tkach jej istnienia jako niezwykle dynamiczne miejsce pracy, w którym kolejne pomysÅ‚y jej szefa szybko wchodziÅ‚y w życie, przyczyniajÄ…c siÄ™ tym samym do staÅ‚ego powiÄ™kszania zespoÅ‚u oraz raptownego rozwoju firmy – od transportu żwiru i piasku, przez materiaÅ‚y budowlane do drobnicy, cystern i transportu ciężkiego. Na poczÄ…tku lat 80. firma przestaÅ‚a siÄ™ mieÅ›cić w niewielkim garażowym biurze i przeniosÅ‚a siÄ™ do nowego „dużego” obiektu usytuowanego na sÄ…siednim parkingu. W ciÄ…gu zaledwie dwóch miesiÄ™cy i to miejsce okazaÅ‚o siÄ™ za maÅ‚e na stale rozrastajÄ…cy siÄ™ zespóÅ‚.
. . Pierwsze nowo wybudowane biuro DSV w Skuldelev 1984-85 |
||
Pod koniec lat 80. DSV powiÄ™kszyÅ‚o swojÄ… dotychczasowÄ… specjalizacjÄ™ transportu krajowego o dywizjÄ™ transportu miÄ™dzynarodowego. StaÅ‚o siÄ™ tak za sprawÄ… pierwszego w historii DSV przejÄ™cia innego operatora. Annette przeniosÅ‚a siÄ™ do nowej miÄ™dzynarodowej siedziby formy w Oem. W ciÄ…gu kolejnych lat pracy, w miarÄ™ systematycznego rozwoju DSV, Annette czekaÅ‚o jeszcze kilka przeprowadzek – do biura w Rorup, z powrotem do Oem, do Broendby, aby w koÅ„cu osiąść w obecnej siedzibie gÅ‚ównej DSV w Hedenhusene. | ||
Nie mogÄ™ powiedzieć, żeby w mojej pracy kiedykolwiek byÅ‚o nudno, choć czasem tÄ™skniÄ™ za starymi czasami kiedy byliÅ›my mniej wyspecjalizowani i dziÄ™ki temu angażowaliÅ›my siÄ™ w każdy aspekt naszego biznesu. Zawsze lubiÅ‚am rozmowy telefoniczne z naszymi kierowcami i klientami, kiedy dzwoniliÅ›my po nich, aby wypeÅ‚nić nasze ciężarówki. Wtedy nie byÅ‚o czegoÅ› takiego jaki IT.
Ten sam model biznesowy
Co ciekawe DSV zostaÅ‚o powoÅ‚ane do życia jako rezultat nie najlepiej przeprowadzonego poÅ‚Ä…czenia firm. W czerwcu 1976 r. wiele niezależnych firm transportu drogowego pozostaÅ‚o bez pracy w wyniku fuzji zatrudniajÄ…cych ich operatorów, którzy po poÅ‚Ä…czeniu preferowali dostawców tylko jednej firmy.
Przewoźnicy, którzy zostali bez pracy postanowili siÄ™ poÅ‚Ä…czyć tworzÄ…c nowÄ… firmÄ™ pod wodzÄ… Leifa Tullberga – tak wÅ‚aÅ›nie powstaÅ‚o DSV (De Sammensluttede Vognmænd czyli w tÅ‚umaczeniu poÅ‚Ä…czone firmy transportu drogowego). To wÅ‚aÅ›nie ówczesny prezes firmy stworzyÅ‚ zasady biznesowe, które w tej samej bÄ…dź podobnej formie przyÅ›wiecajÄ… operatorowi do dziÅ›:
- Firma należąca do firm transportowych - co w dzisiejszych czasach przekÅ‚ada siÄ™ na wÅ‚asność udziaÅ‚owców
- Brak wÅ‚asnych pojazdów – dzisiejsza strategia asset-light
- Zarabianie pieniÄ™dzy zanim zacznie siÄ™ je wydawać – dzisiejsza koncentracja na efektywnoÅ›ci kosztowej
Przez wiele lat DSV dziaÅ‚aÅ‚o wyÅ‚Ä…cznie w oparciu o powyższe zasady nie tworzÄ…c przy okazji żadnej wielkiej strategii biznesowej. W latach 1997-2000 kiedy odbyÅ‚o siÄ™ pierwsze wielkie przejÄ™cie innego operatora przez DSV kompleksowa strategia dziaÅ‚ania na kolejne lata zaczęła nabierać ksztaÅ‚tów.
Jak do tego doszÅ‚o opowiada Kurt Larsen, czÅ‚onek Rady Nadzorczej DSV, który doÅ‚Ä…czyÅ‚ do firmy wraz z pierwszym przejÄ™ciem operatora w 1989 r.:
Nie wyobrażaliÅ›my sobie jak bardzo DSV uroÅ›nie na przestrzeni lat. WrÄ™cz wydaje mi siÄ™, że jeÅ›li za bardzo koncentrowalibyÅ›my siÄ™ wtedy na celu dÅ‚ugofalowym, to mogÅ‚oby nam nie starczyć odwagi, aby kupić Samson i DFDS Dan Transport. MieliÅ›my też Å›wiadomość możliwoÅ›ci, jakie pojawiaÅ‚y siÄ™ przed nami w odpowiednim momencie w czasie. To wÅ‚aÅ›nie po przejÄ™ciu Samsona zdaliÅ›my sobie sprawÄ™ z tego, że ten rodzaj wzrostu powinien stać siÄ™ jednym ze staÅ‚ych elementów naszej strategii biznesowej. Po przejÄ™ciu DFDS nasza firma urosÅ‚a czterokrotnie dajÄ…c nam pierwszy obraz tego, jak wielkim operatorem staniemy siÄ™ w przyszÅ‚oÅ›ci.
Wiele firm, które na przestrzeni lat staÅ‚y siÄ™ częściÄ… DSV, majÄ… historiÄ™ dÅ‚uższÄ… niż ostatnich 40 lat. Samson Transport zostaÅ‚ zaÅ‚ożony w 1934 r., DFDS i Frans Maas odpowiednio w 1866 i 1980. NajstarszÄ… firmÄ… przyÅ‚Ä…czonÄ… do DSV byÅ‚ natomiast ABX Logistics, zaÅ‚ożony w 1816 roku. Ostatnia przejÄ™ta przez DSV firma – UTi Worldwide ma korzenie siÄ™gajÄ…ce 1926 r.
WiÄ™kszość pracowników firm, które z czasem staÅ‚y siÄ™ częściÄ… DSV, wciąż pracuje w strukturach operatora, pracujÄ…c razem na wspólny sukces jaki DSV odnosi na przestrzeni lat.
DSV Group Poland - więcej aktualności i informacji