Scania Polska: Scania dołącza do pierwszych na świecie zintegrowanych konwojów o zasięgu międzynarodowym

25-03-2016

29 marca trzy zestawy Scania wyruszÄ… w zintegrowanym konwoju z Södertälje do Rotterdamu. Holandia, która przewodniczy obecnie Unii Europejskiej wystÄ…piÅ‚a z inicjatywÄ…, która ma na celu przyspieszenie rozwoju takich konwojów. Stosowanie ich w praktyce zwiÄ™kszy poziom bezpieczeÅ„stwa na drogach i przyczyni siÄ™ do obniżenia zużycia paliwa oraz emisji spalin przez dÅ‚ugodystansowy transport drogowy.
.
Scania jest jednym z uczestników European Truck Platooning Challenge (ang. Europejski Projekt Zintegrowanych Konwojów), który odbywa siÄ™ od 29 marca do 6 kwietnia 2016 r. Jest to pierwsza tego rodzaju inicjatywa o charakterze miÄ™dzynarodowym.

Projekt ma wsparcie europejskiego stowarzyszenia producentów samochodów ACEA. Promuje powstanie transeuropejskich korytarzy dla zintegrowanych konwojów i zachÄ™ca do nawiÄ…zania miÄ™dzynarodowej wspóÅ‚pracy w tej kwestii oraz wprowadzenie stosownych zmian w przepisach UE.

Jonas Hofstedt, dyrektor Powertrain Development w firmie Scania mówi, że „European Truck Platooning Challenge to doskonaÅ‚a okazja, aby zarówno w Szwecji, jak i caÅ‚ej Europie umocnić Å›wiadomość korzyÅ›ci jakie przynoszÄ… zintegrowane konwoje w zwiÄ™kszaniu bezpieczeÅ„stwa i wydajnoÅ›ci transportu oraz pÅ‚ynnoÅ›ci ruchu. Mamy nadziejÄ™, że postulat wytyczenia ogólnie obowiÄ…zujÄ…cych standardów dziaÅ‚ania systemów tworzenia i sterowania konwojami oraz ujednolicenia regulacji prawnych w skali europejskiej spotka siÄ™ z szerokim zrozumieniem.”
.

Scania odgrywa rolÄ™ lidera w tworzeniu zintegrowanych konwojów zÅ‚ożonych z ciężarówek mogÄ…cych poruszać siÄ™ w niewielkiej odlegÅ‚oÅ›ci od siebie nawzajem. Pojazd jadÄ…cy na przedzie dyktuje zachowanie pozostaÅ‚ych, podążajÄ…cych za nim. W ostatnich latach Scania wykorzystywaÅ‚a zintegrowane konwoje w przewozach na wÅ‚asne potrzeby i w rzeczywistych warunkach drogowych jej zestawy uzyskaÅ‚y oszczÄ™dnoÅ›ci w zużyciu paliwa rzÄ™du 10%.

.
Wiele ciężarówek jest obecnie wyposażonych w systemy używajÄ…ce radarów i kamer, które pozwalajÄ… utrzymywać relatywnie maÅ‚Ä… odlegÅ‚ość od pojazdu jadÄ…cego z przodu. Udoskonalone systemy komunikacji pozwalajÄ… skrócić ten dystans do zaledwie 10 metrów. StaÅ‚o siÄ™ to możliwe dziÄ™ki bezprzewodowemu przesyÅ‚owi danych miÄ™dzy pojazdami oraz systemom, które automatycznie regulujÄ… odstÄ™p i uruchamiajÄ… hamulce, gdy to konieczne.

Kierowcy jadÄ…cy w konwoju sÄ… odpowiedzialni za dziaÅ‚anie systemu w ich pojazdach i mogÄ… zwiÄ™kszyć odlegÅ‚ość od zestawu z przodu, aby umożliwić np. autu osobowemu wÅ‚Ä…czenie siÄ™ do ruchu na autostradzie. W każdej chwili mogÄ… również opuÅ›cić konwój.

Na odcinku z Södertälje do Malmö, biegnÄ…cym po drogach Szwecji, każda Scania bÄ™dzie holować dodatkowÄ… przyczepÄ™, co zwiÄ™kszy dÅ‚ugość pojedynczego zestawu do 32 m.

„Na wybranych odcinkach dróg z powodzeniem testujemy wydÅ‚użone zestawy,” mówi Hofstedt. Dodatkowa przyczepa sprawia, że za jednym razem można przewieźć wiÄ™cej Å‚adunku, co przyczynia siÄ™ do zmniejszenia kosztu pokonania tonokilometra o 40% oraz obniżenia emisji dwutlenku wÄ™gla o ponad 25%.”

Scania kontynuuje prace nad przyspieszeniem wprowadzenia na drogi pojazdów komunikujÄ…cych siÄ™ z infrastrukturÄ… drogowÄ… oraz ze sobÄ… nawzajem. Podczas niedawnego Mobile World Congress w Barcelonie, Scania i Ericsson ogÅ‚osiÅ‚y nawiÄ…zanie wspóÅ‚pracy w tej dziedzinie.
.
Więcej o zintegrowanych konwojach można zobaczyć na filmie umieszczonym na kanale Youtube: youtu.be/z9OpHw-wlmg


Scania Polska - więcej aktualności i informacji

Projekt i wykonanie i2D