Z Tampere do Wrocławia

10-03-2008

Volvo zamknie fabrykÄ™ miejskich autobusów w Finlandii i przeniesie ich produkcjÄ™ do Polski.
Szwedzki koncern podjÄ…Å‚ decyzjÄ™ o koncentracji produkcji autobusów modelu 8700 w swej fabryce we WrocÅ‚awiu. W zwiÄ…zku z tym zdecydowano o zamkniÄ™ciu podobnej fabryki koncernu w fiÅ„skim Tampere. Produkcja autobusów modelu 8700 zostanie przeniesiona do wrocÅ‚awskiego zakÅ‚adu gdzie - zdaniem kierownictwa Volvo - sÄ… wolne moce produkcyjne.

Volvo, bÄ™dÄ…ce jednym z najwiÄ™kszych Å›wiatowych producentów autobusów, posiada w Europie cztery ich fabryki: dwie w Finlandii (w Turku i Tampere), w Szwecji (w Saeffle) oraz we WrocÅ‚awiu.
Po zamknięciu fabryki w Tampere dwa pozostałe skandynawskie zakłady produkować mają pojazdy modelu 9700.
PracÄ™ w Tampere straci 300 osób, ale Volvo nie wycofuje siÄ™ caÅ‚kowicie z Finlandii. Drugi w tym kraju zakÅ‚ad szwedzkiego koncernu w mieÅ›cie Turku stanie siÄ™ centrum produkcji autokarów Volvo 9700 przeznaczonych na nordycki rynek.

ZakÅ‚ady Volvo we WrocÅ‚awiu to drugi co do wielkoÅ›ci producent autobusów w Polsce. W zeszÅ‚ym roku firma wyprodukowaÅ‚a 794 autobusy, w lwiej części przeznaczone na eksport. Decyzja szwedzkiego koncernu umocni znaczenie Polski jako jednego z gÅ‚ównych producentów autobusów w Europie. W 2007 r. w Polsce wyprodukowano ponad 3,6 tys. autobusów, co zapewniÅ‚o Polsce pozycjÄ™ trzeciego w UE producenta takich pojazdów, za Niemcami i FrancjÄ….

 

ŹródÅ‚o: Gazeta Wyborcza, 6.03.2008, Infobus http://www.infobus.pl/text.php?id=16503

Projekt i wykonanie i2D