Polska część Via Baltica oficjalnie otwarta

Budowa trasy Via Baltica w Polsce została zakończona na początku października; wówczas oddano do użytku ostatni odcinek – całą obwodnicę Łomży. 19 października prezydenci Polski i Litwy wzięli udział w otwarciu ostatniego odcinka po stronie litewskiej, łączącego granicę z Polską.
Via Baltica, w ciągu drogi międzynarodowej E67, łączy Finlandię, Estonię, Łotwę i Litwę z Polską. Trasa ta jest jedyną drogą o dużej przepustowości łączącą kraje bałtyckie z Polską i resztą Europy.
Od przejścia granicznego z Litwą w Budzisku do Ostrowi Mazowieckiej biegnie w ciągu S61 i dalej po S8 do Warszawy. Trasa pełni rolę najważniejszego połączenia drogowego pomiędzy krajami bałtyckimi – od Helsinek przez Tallin, Rygę i Kowno – z Polską i zachodnią częścią Europy. To także element dwóch korytarzy europejskiej sieci transportowej TEN-T: Morze Północne – Morze Bałtyckie oraz Morze Bałtyckie – Morze Czarne – Morze Egejskie.
Kluczowym elementem budowy trasy po polskiej strony była obwodnica Łomży oraz most nad doliną Narwi, liczący 1205 metrów, który jest obecnie najdłuższym mostem w woj. podlaskim.
Podczas otwarcia, Prezydenci Polski i Litwy podkreślali zarówno znaczenie gospodarcze nowej trasy, jak i bezpieczeństwa i obronności całego regionu.
Równolegle do Via Baltica realizowany jest projekt Rail Baltica – nowoczesna infrastruktura kolejowa o europejskim standardzie torowym, która ma zapewnić szybkie połączenie między krajami bałtyckimi a resztą kontynentu. Pierwsze odcinki mają zostać oddane do użytku do 2030 r.

