1. Co spowodowało, że firma postanowiła rozpocząć działalność w Polsce?
Korzenie DSV sięgają drugiej połowy lat siedemdziesiątych, kiedy w 1976r., w Danii, w wyniku połączenia dziewięciu niezależnych firm transportowych, powstało przedsiębiorstwo DSV. W Polsce Grupa DSV jest obecna od roku 1995. Do roku 2007 funkcjonowała pod marką DFDS Transport. W 2001 r. DFDS Transport stał się częścią DSV Samson. W latach 2006-2008 w wyniku akwizycji przejęte zostały polskie oddziały holenderskiego holdingu Frans Maas (2006) i belgijskiego ABX Logistics (2008). Spółki należące do Grupy DSV w Polsce generują roczne przychody w wysokości ponad 700 mln złotych, co plasuje je wspólnie w pierwszej piątce największych i najbardziej rentownych firm w branży TSL w Polsce. Aktualne DSV zatrudnia w 25 kluczowych lokalizacjach w Polsce ok. 1500 pracowników.
Kluczowe obszary działalności Grupy DSV w Polsce pokrywają się z organizacją korporacyjną. Rozdzielone
są pomiędzy trzy dywizje: DSV Road (Spedycja i transport drogowy), DSV Air & Sea (Spedycja lotnicza i morska) i DSV Solutions (Logistyka magazynowa). W ramach DSV Road na rzecz pozostałych Spółek w Polsce prowadzona jest obsługa finansowo-administracyjna – shared service.
2. Skandynawskie wartości w Państwa firmie – jak są postrzegane i implementowane?
Wizją DSV jest konsekwentne dążenie do tego, aby być wiodącym globalnym operatorem, spełniającym potrzeby i oczekiwania naszych Klientów w zakresie transportu oraz usług logistycznych, dynamicznie rozwijającym się na rynku oraz będącym w czołówce naszej branży pod względem profitowości. W ten sposób chcemy wyznaczać tempo i kierunek naszego rozwoju, pozostając jednocześnie atrakcyjnym partnerem biznesowym dla naszych Klientów. Dotyczy to w szczególności wszelkich działań związanych z szeroko pojętą etyka biznesową oraz ekologią. Działania Grupy DSV koncentrują się na trzech podstawowych obszarach: ochrony środowiska, etyki biznesu oraz przeciwdziałania korupcji w oparciu o stworzony w tym celu Kodeks Postępowania DSV.
DSV jest świadome społecznej odpowiedzialności biznesu. Dbamy o dobre samopoczucie naszych pracowników oraz atmosferę i etykę pracy, dlatego też przyłączyliśmy się do inicjatywy ONZ Global Compact, która bazuje na dziesięciu uniwersalnych zasadach, odnoszących się do: Praw człowieka, Standardów pracy, Środowiska, Anty-korupcji.
W zakresie ochrony środowiska DSV prowadzi działania mające na celu między innymi zmniejszenie emisji spalin do atmosfery. Szwecja, jako pierwszy kraj w sieci DSV, planuje zredukować emisję CO2 w transporcie krajowym aż o 90 proc., dzięki wykorzystaniu diesla wytwarzanego na bazie olejów roślinnych. W Danii natomiast od 2012r. DSV jest zaangażowane w historyczne przedsięwzięcie – budowę kopenhaskiego metra. Dążąc do redukcji emisji dwutlenku węgla, DSV realizuje transport nietypowych ładunków przy budowie metra drogą morską, pomiędzy Sassnitz i Kopenhagą.
3. Jak postrzegają Państwo przyszłość nie tylko firmy, ale także branży, w której Państwo działają, na rynku polskim?
Polska jest dużym i chłonnym rynkiem, posiadającym dobrą sieć połączeń drogowych oraz wykwalifikowaną kadrę pracowniczą. Dodatkowo posiada połączenia kolejowe z Dalekim Wschodem oraz porty będące w stanie przyjmować nawet największe kontenerowce. To wszystko, w połączeniu z planowanymi dalszymi inwestycjami w infrastrukturę drogową sprawia, że Polska posiada wszelkie atuty, aby rozwinąć się z czasem do poziomu centrum dystrybucyjnego dla Europy Zachodniej.
Nasze plany w Polsce zakładają między innymi dalszy rozwój dotychczasowej sieci, która liczy obecnie 14 terminali, z czego większość mieści się w obiektach klasy A. Chcąc być bardziej efektywni planujemy na przestrzeni najbliższych trzech lat otwierać dwie nowe lokalizacje DSV rocznie w kluczowych miastach. Równolegle planujemy podejmować działania rozwojowe w trzech obszarach, dotyczących: aplikacji i rozwiązań IT, kapitału ludzkiego oraz współpracy z przewoźnikami.
W najbliższej przyszłości w naszej branży nie będziemy raczej obserwowali rewolucyjnych zmian. Duże globalne firmy poszukują dużych międzynarodowych operatorów logistycznych. Coraz częściej warunkiem koniecznym do przystąpienia do przetargu na świadczenie usług transportowych jest możliwość zapewnienia wysokiej jakości usług w całej Europie, czy nawet na całym świecie. Nadal będziemy świadkami fuzji i przejęć. Obecnie rynek w Polsce jest bardzo rozdrobniony. Największe firmy mają udziały w rynku na poziomie 4-5%. Rynek za około 10 lat będzie bardziej skonsolidowany, a DSV będzie aktywnym graczem na rynku.
4. Jakie korzyści czerpie firma z członkostwa w SPCC?
DSV jest członkiem SPCC od 2004 r. i z przyjemnością dołączyło do grona Patronów Izby, widząc w podjętej współpracy szansę na prezentację i promocję Grupy DSV na platformie przedsiębiorców, związanych zarówno ze Skandynawią, jak i z pozostałymi regionami Europy. Liczymy na zdobycie nowych kontaktów, nawiązanie trwałych relacji biznesowych oraz wymianę ciekawych doświadczeń i wiedzy, podczas wydarzeń organizowanych przez SPCC.